Aargh... camingokleed

woensdag 2 oktober 2013
Dochterlief is een zonnetje. Echt. Het is een sloebertje en een rasechte deugniet, maar over het algemeen ziet ze het leven door een zeer roze bril. Op een morgen haalde ik haar uit het bed en toen we beneden kwam keek ze naar mij:

'Mama heb jij nu nog altijd geen camingo kleed gemaakt voor mij'
Pruillip. Hoofd naar beneden. Schouders naar omhoog. Diep triestig.

Feit... dochterlief vraagt al een paar maand om een flamingokleedje
Feit... madam Khadetjes houdt helemaal niet van roze
Feit... madam Khadetjes heeft het niet voor gevogelte (dus ook niet voor flamingo's)
Feit... tijdens een stoffenjacht vond ik een stofje dat niet te roze en niet te flamingo was
Feit... dat stofje ligt al maanden te wachten

Dus eigenlijk had het kind gelijk. Stamp onder mijn derrière, ik schoot in actie - en ik maakte er maar onmiddellijk de opening van dochterliefs herfstcollectie van.

119 - Camingokleed 03

Het basispatroon van stof-voor-durf-het-zelvers werd opnieuw bovengehaald om te constateren dat dochterlief met het bestaande patroontje de winter niet zou overleven. Een maatje groter werd getekend, ik probeerde de maten te negeren - ik ben fan van het boek, echt waar, maar maat 122-128 voor een khadetje dat nog 3 moet worden? Ik vertrok van een gewoon a-lijn jurkje, maar hield tijdens het tekenen een zeer schoon jurkje in gedachten. 't Is te zeggen... ik keek eens goed, en deed daarna mijn eigen ding. Nu ik de link voor jullie terug opzocht, vind ik het vertrekpunt veel en veele schoner. Dit gezegd zijnde ;).

119 - Camingokleed 01

In Home made... wordt gespeeld met dubbele knoopjes, ik zag het al hier en daar passeren en had dat  in het achterhoofd als 'mooi zijnde'. Dat de knoopjes eigenlijk wat te dicht staan en het geheel daardoor wat drukker maken, dat negeer ik eventjes ;).De knoopjes zijn puur decoratief, het kleedje sluit met een blinde rits achteraan. Ochtendlijke toestanden van 'keppe, wat moet dat kind nu eerst aan hebben en hoe geraakt ze daar in', je kent dat misschien wel...
Normaal gezien hoef ik het tornmesje niet veel boven te halen, wat bij dit kleedje wel anders was. Nog NOOIT heb ik dat ding zo veel moeten zoeken en gebruiken, en nog zit het niet helemaal juist. Er is iets voor te zeggen om uw patroontjes gewoon te kopen in plaats van te experimenten En ja, misschien speelde de innerlijke weerstand tegen roze fluizigheid me ook parten. Ik nam me voor het kind eerst in het kleed te stropen en dan te zien hoe ik dat ging oplossen. Zo gezegd, zo gedaan, ik zocht mijn duivels khadetje en deed het kind het plezier van haar leven.

.
119 - Camingokleed 05

En toen mijn finale aaargh moment...

119 - Camingokleed 06

Ziet ge dat?
Mijn khadetjesmonster vond het nodig om de trekhaak te knuffelen. De trekhaak begot! Ze had haar flamingoschort (hoe meer ik er naar kijk, hoe meer ik het op een schort vind lijken) nog geen twee uur aan, echt niet. Ondertussen heeft het ding al de wasmachine en alle soorten grootmoederlijke middeltjes gezien, maar de vlekken zitten er nog. Aaargh, de vloek der flamingo's!
[Edit... ik heb geen salonpoezen hé, van mij mogen ze spelen en vuil worden - graag zelfs, dan daalt het energieniveau wat. Maar zo een vlek van de eerste dag... dat doet een beetje zeer ;). En ja hoor, kleren met vlekken behoren hier ook tot het assortiment!]

32 opmerkingen:

  1. Jammer zeg, dat er een vloek op rust ;-) Ikzelf deel uw roze-schortjes-mening, maar alleen al voor het gezicht van klein Khadetje zou ik zeggen: een topper!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha, kinderen en vlekken, een onafscheidelijk duo ...
    Hier gaan we daar mee om met het motto : " wat er niet uitgaat blijft erin", en worden de kleertjes fris gewassen-maar-inclusief-vlek(ken) verder gedragen...
    Wat betreft maten... nooit begrepen, mijn 3 gruttekes zijn 'buitenmaats' : zoon van 13: maat 176 (en dat is nog te kort voor broeken), zoon van 11 maat 164, dochter van 8 maat 158...
    Ik ben het eens met het meisjes Khadetje : het is een schoon camingokleedje!
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het wel mooi, alleen heb ik het niet voor shirts onder mouwloze jurken. Liever een cardigan erover en het schortgevoel verdwijnt, beloofd. Als ge 't nog proper krijgt natuurlijk... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De cardigan ligt klaar, met flamingobroche (ik had wat goed te maken he). Ik hoop zo dat het minder schort zal zijn... dat proper krijgen zal wat anders zijn!

      Verwijderen
  4. Ik vind dat toch ook een wreed schoon kleedje! Ook bevlekt...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oh ma zie wa schoon kleed! tof modelleke zeg! echt! ma wel jammer dat er al vlekken zijn! ma schort vind ik da nu echt nie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi! Heerlijk, dat ingelukkige snoetje! Ik doe net als Carla: vlekken die er niet uitgaan, blijven er dus in, en we dragen het gewoon verder. Kinderen en vlekken is een heel natuurlijk combinatie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super mooi kleedje! Hopelijk kan de vlek gered worden....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oooh, wat jammer van die vlekken. :-) ben hier ook niet voor roze, en het kind kan hier toch nog niet kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Och ik heb dat ook altijd...vlekken die ik er niet uit krijg...
    pffff...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. oh zo jammer van die vlekken! Want het kleedje zelf is echt wel supertof vind ik, amai! Heel mooi gedaan, en dat ondanks de roze en vogelaversie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vind het best leuk! Jammer van de vlek! Ik kom momenteel niet toe aan naaien en er staat zoveel op mijn lijst :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind dat toch weer schoon gedaan hoor!
    En helaas, Thias heeft ook net mijn fietsketting vastgepakt en dan zijn handen afgeveegd aan zijn nieuwe trui. Als ik een wondermiddel vind, laat ik het weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je bezorgde je dochter het plezier van haar leven en dat is écht het enige wat telt !!! Hét enige!
    (dus graag iets minder kritisch zijn aub, dit is gééén schort ! En het jurkje elke dag laten dragen, zodat het zodanig veel de wasmachine moet zien en dan slijt dat er wel uit ...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm, het is de aard van het beestje, vrees ik :) Maar meri om het me nog een keertje te zeggen, doet me er weer over denken...

      Verwijderen
  14. Ooooh, zo'n schoon kleedje... en ja, natuurlijk zijn kindjes kindjes en die maken 'soms' mooie kleertjes eens vuil (of kapot)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik hou ook wel van't modelleke.....en met een cardigan erover zal het schort-gevoel wel minderen.....maar ZO jammer van die vlek!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je afgrijzen voor roze herken ik helemaal, maar soms moet een moeder een beetje meegaan in de wereld van haar dochter he :-) Hier horen bevlekte kledingstukken ook tot het standaard assortiment, wat niet wegneemt dat het zonde is natuurlijk. En de stralende blik van jouw dochter is goud waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hihihi sorry, maar tis dan ook zo'n grappig verhaal! Hier moet ik ook, als ik mooie zonder vlekken foto's wil, dat eerst doen voor ze er lang mee heeft rondgelopen want in 1 2 3 is dat vuil. De trekhaak is natuurlijk wat minder (ik zal eens tip vragen aan mijn meme, de vlekkenexpert!)
    Ik vind het echt een mooi kleedje hoor! En heel leuk met de knoopjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. zo flaneren dat ze erin doet :)
    spijtig van de vlekken zo snel, maar ja, die van ons blijven ook geen uur proper nadat ze iets 'vers' aanhebben

    BeantwoordenVerwijderen
  19. De volgende keer eerst vlek eruit halen dan pas wassen, na dat het gewassen is gaat het er bijna niet meer uit.
    Met X-10 te verkrijgen bij de drogist haal je vaak olie, smeer, teer vlekken uit de stof een doorzichtig flesje met zwarte dop!
    Dat moet je in je kast hebben staan...
    ( Helaas zal het voor het mooie jurkje niet meer helpen omdat het gewassen is )

    Succes ermee

    Lieve groetjes ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het eerst behandeld met ossegalzeep (daar krijg je toch véél mee weg zunne), nog eens behandeld en dan pas gewassen... Maar zo'n pulleke X10 haal ik vandaag nog in huis! Dank je wel voor de tip.

      Verwijderen
  20. Ik hou van het modelletje en ben fan van de flamingos, love it .
    ook de knoopjes vind ik super.
    Vestje erop en het plaat klopt helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ja, dit jurkje blijkt al een heel verhaal te hebben. 1 Ik vind het stofje en de kleuren wel heel mooi, 2 Ik vind de 2aan2 knoopjes best leuk 3 Ik denk dat het schortgehalte verdwijnt met een fuschia-gileeke (of felblauw) erover 4 Ik had dat van die trekhaak ooit ook eens voor, het rokje kreeg ik niet proper (toch zeker eens een hele hoop dreft met tandenborstel inwrijven, wie weet, het kan een wonder zijn of gisteren in de naailes nog gehoord van een ervaren vrouw, 24 uur d'or zeep laten inwerken), ik gaf het mee naar school voor in de piesbroekenkast en zag het enkele weken later vrolijk rondhuppelen en dat meisje heeft er nog een heel seizoen deugd van gehad! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Bruine zeep al geprobeerd? Heeft hier toch de spaghettivlek uit het flamingokleedje gekregen :-).
    En verder, ik vind het mooi hoor! Lilith zou alleszins ook een gat in de lucht springen met zo'n kleedje.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. tof kleedje, ech wèl! maar zo jammer van de trekhakenvlek!
    TIP: koop een fles "wasbenzine" (is in de meeste supermarkten te verkrijgen, zeker bij de drogist, of doe-het-zelver) Echt, dat is hét perfecte middel om allerhande smeer,olie,ballpeninkt, plaksel,....enz te verwijderen. Je gaat als volgt te werk: vóór het wassen wrijf je met een in wasbenzine gedrenkt doekje over de vlek, en neem je zoveel mogelijk van de vlek weg. Ook al lijkt het alsof je niet veel wegneemt, toch goed wasbenzine over de vlek doen ( bij erg hardnekkige vlekken doe ik er dan nog wat "shout" vlekkenverwijderaar over), en dan onmiddellijk in de wasmachine stoppen! En in 90 % van de gevallen is het euvel opgelost als het uit de was komt! Gaat het niet van de eerste keer, dan zou ik alleszins nog eens proberen! Dus, zeker nog eens doen, ook al heb je het kleedje al eens gewassen!!!
    NOg een tip: wasbenzine verwijdert heel goed "plaketiketjesresten" op éénder welke materie. Zelfs op plastic voorwerpen laat het geen sporen na! Handig wanneer de prijsetiketjes te hàrd plakten, of wanneer je plakbandresten op een raam hebt hangen!
    Dus, ik zweer echt bij mijn fles wasbenzine, ik zou niet meer zonder kunnen!
    Succes ermee,
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heel mooi! Spijtig van de vlekken, hopelijk krijg je ze er nog uit. Ik vind het niet schortachtig. Dat komt denk ik door de plaatsing van de knoopjes. Waren de (lichtblauwe) schorten die wij vroeger op school moesten dragen maar zo mooi ...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooi! Jammer van vlek! Wat heb jij toch een zalige schrijfstijl, altijd tof om te lezen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik moest veel logjes inhalen dus ik reageer nu cewoon op allemaal ;-)
    Superjurkje!! Echt. Heel mooi. Niks schortigs aan. Al hou ik ook niet van longsleeves onder een korte-mouw-jurk, maar met een vestje: top!!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Het zijn ondertussen vijgen na Pasen, maar wij hebben eens van die vieze vetvlekken kunnen verwijderen met suiker en dreft! Ongelooflijk maar waar! Je kan het niet meer voor dit kleedje gebruiken, maar misschien wel in de toekomst voor andere pareltjes ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.