De herenjas ofte doe-eens-van-recycling en zo

dinsdag 26 november 2013
134-09
Stof: herenjas (Kringloop) en Forest Pond (Comstock voor Moda Fabrics) van bij de Stoffenkamer
Patroon: Charming Tote Bag van I Think Sew
Recycleren en zo, daar doen we hier niet echt aan mee. 't Is te zeggen... kleren worden gedragen tot ze versleten of te klein zijn, wat nog mooi is, dat gaat naar iemand die er blij mee is. Kapot of een nieuwe ontvanger, duidelijk - en zo heb ik het graag. Maar zij riep een recycleerveertiendaagse in het leven, ik zag heel wat schoons de revue passeren en ik voelde me uitgedaagd om zelf aan de slag te gaan.

134-01

Gezien mijn 'duidelijkheidsstrategie' liggen hier niet veel te recycleren grondstoffen in huis... ik speelde wat vals en trok naar de Kringwinkel om gerief te kopen. Voor mij is dat al een heel avontuur, ik vind er nooit iets naar mijn zin en het ontbreekt mij eigenlijk aan geduld om te zoeken naar schatten. Deze keer niet, ik had een missie, wurmde me tussen de kledingrekken en vond er een schoon herenvest. Op het programma stond geen kleding, wel een handtas voor een gastvrije madam.

134-02

Uit de stapel nog-te-maken patroontjes werd een schattigaard opgediept, het hobbymes (nee dank je, geen tornmes voor mij) zorgde al snel voor de stof, ik puzzelde en knipte en het tasje kreeg vorm. De oorspronkelijke knoopjes (mottig groen) werden vervangen door een geeltint - er zitten minieme geelaccenten in de stof. De handvatten hadden een opvallende knoop nodig om ze vast te zetten en toen wist ik het even niet meer... Heel wat mensen hebben me geholpen (dank je wel daarvoor!). Grappig genoeg reageerde de ontvanger ook. Naja, dan hoeft een mens niet langer twijfelen.

134-04

Patronen gebruiken en mijn eigen goesting doen, het begint een constante te worden. Ik viel voor de vorm van de tas, en de aparte hengsels, maar ik vond de -voorgeschreven- plooien niet mooi in combinatie met mijn stof. Dus in plaats het patroon voor de buitenstof te gebruiken, werd het voeringspatroondeel dubbel gebruikt. Ik gebruikte een deel van de mouw - voor de knoopjes - en een deel van het voorpand - voor het zakje. Maximale luiheid, maximaal effect ;)

134-07

Madam Khadetjes houdt niet alleen van duidelijkheid, ze houdt ook van orde ;). Geen tas zonder een binnenzakje, voor deze gelegenheid een XL-exemplaar. Ruimte voor balpen, telefoon en ander rondslingerend materiaal... en ook voor nen euro (het kleine stikseltje aan de rechterkant). Dat heb ik nooit, maar dan ook nooit mee hé. Zucht. Ik moet mezelf dringend eens van zo'n zakske voorzien.

134-05

Compleet nutteloos, maar wel mooi - vind ik toch - zijn de stiksels op de buitenstof. Ik tekende met mijn potlood enkele lijnen, testte op een lapje verschillende steken, groottes en zo uit en liet het machien zijn werk doen. De achterkant van het tasje kreeg nog een labeltje tegen de kiezen.
Eerlijk, ik maakte voor mezelf al een handtas maar deze keer had ik moeite om er afscheid van te nemen. Eerst moeten nog wat meer puntjes van het naailijstje verdwijnen, maar dan... dan is het mijn beurt ;)

36 opmerkingen:

  1. Mooie tas! Vooral het gebruik van het oorspronkelijk zakje vind ik geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maaarr echt heel moooi! Ook een gerecycleerde handtas dus :) Toch wel leuk om te doen é!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat noemen ze nu eens ' creatief recycleren'........knap hoor ( zegt een niet-tassenmens)
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die gastvrije madam die heeft toch maar chance zenne :)
    Groetje,
    Ingrid Q.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van een herenjas naar een mooie handtas. Knap hoor! Mooi hoe je steeds jouw eigen accenten legt in een bestaand patroon. Dat maakt het telkens ontegenzeggelijk een khadetjes-produkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb in lange tijd niet zo iets moois voorbij zien komen in blogland, werkelijk waar!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een gave tas, echt heel mooi gemaakt! Ik kan me voorstellen dat het een emotioneel afscheid was :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schitterend modelleke ! Je hebt er echt een heel mooi tas van gemaakt !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. die is echt prachtig!
    ik moet ook eens langs de kringwinkel denk ik, wat een geweldig idee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. potverrrr, zooooo mooi, van mij krijg je de gele trui van de recycleerprojecten!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijne mond valt open.... z'n lelijke vest veranderen in z'n mooie handtas.SUPER

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben helemaal smoorverliefd op die tas. Zooo... schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Echt mooi. Dat euro vakje moet ik onthouden! Die van mij moet ik altijd grabbelend zoeken onderaan mijn handtas...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw! wat super mooi! Ik ben helemaal verliefd, en de stiksels erop zijn helemaal super!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldig mooi! Die stiksels maken het af, en die knopen... smelt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een zwak voor knopen hé ;), deze komen trouwens van bij Mertens...
      Ik vind je naam grappig, je hebt twee s'en te kort om mijn schoonzusje te zijn!

      Verwijderen
  16. Om niet/niet vaak te recykleren hebt ge toch een prachtexemplaar gemaakt! Heel schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ja zeg, hoe mooi is dit, ik krijg plots een grote drang om zo een jasje naar de haaien te knippen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. moh jong zo schoon! En kan jouw gewoon machien die steken, of heb je een coverlock?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci!
      Ze lijken op een cover, maar zijn door het gewoon machien gedaan. Mijn vent krijgt het aan zijn hart als mijn 'wagenpark' nog groter wordt ;)

      Verwijderen
    2. echt sjiek! ga ik onthouden als tip :)

      Verwijderen
  19. En toen was het een échte Khadetjes-tas !

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Deze heb ik helemaal gemist, maar wat een pareltje!!!
    Dat krijg je ervan als je even off-radar bent, dan mis je de good stuff!
    Chapeau hoor!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.