Final battle...

zondag 14 september 2014
Of ik als test eens in haar spiksplinternieuwe webshop wou neuzen? -Ahum- Are you kidding me? Oftewel, ik amuseerde me een zondagvoormiddag met het bekijken van heel wat mooie stofjes en patroontjes die ik nog niet tegenkwam. Nog niet alle leveringen waren binnen, maar vooral de categorie 'damesstoffen' sprak me onmiddellijk aan. Bontgekleurde (kinder)katoentjes vind je om de twee klikken, maar mooie, soepelvallende damesstoffen, dat is een compleet ander verhaal. Laat die leveringen maar (snel) komen, zou ik zo zeggen!

247-01

Hoewel de stand van de stofjes hier niet zo nauwkeurig meer wordt bijgehouden, probeer ik me te bedwingen. Dus bestelde ik -slechts- twee stofjes (waarvan eentje al veel langer op de wenslijst stond) en bestudeerde ik de patronen uitgebreid. Na wat wikken en wegen - en een verdwaalde blik op de stapel ongebruikte patronen - koos ik voor Leini, een prachtig jurkje van Named.

247-02

Op de website van de ontwerpers is heel wat info terug te vinden over welke stof je best gebruikt voor welke projecten - voile bleek de ideale keuze te zijn. Er liggen twee voile stofjes in de voorraad, beide uitermate lichte, zomerse kleuren. Niet echt een optie dus. Next best thing; geen 'gewone' katoen, maar de batiste van Atelier Brunette - en in de benodigde hoeveelheid te vinden in de stoffenvoorraad.

247-03

Het ineenzetten van de jurk is simpel. Echt, het naait als een trein - zelfs met elastiek en al ;). Wie mij een beetje kent, weet dat dat mijn grootste struikelblok is. Wat assemblage betreft een aanrader - en ja hoor, u leest hier wel degelijk een 'maar'.

247-04

Dossier "de aanpassingen" - Geen idee hoe groot Finse dames zijn, maar uit voorzorg besloot ik het patroon met 10 cm te verlengen (verspreid over bovenstuk en rokdeel) en een ruime zoom te voorzien. Verloren moeite, ik zag eruit als een zéér zedige bomma. Finse dames blijken dus relatief lang uit te vallen. De verlengingen in het bovenlijf waren wél nodig, het had zelfs iets meer mogen zijn om mooi in de taille te vallen. Over de jurk-tot-over-de-knie spreken we niet, eigen schuld dikke bult - Ik knipte de toegevoegde tien centimeter er weer af na een pasbeurt, ahum, en nu valt het ietwat kort net gepast uit.

247-05

En dan komt de maar... ik weet niet of ik zo gelukkig ben met dit jurkje - los van het feit dat het zalig zit en zalig is om te dragen. Van het vorige jurkje wist ik op voorhand dat het niet zo goed ging komen, maar in mijn kast hangt een gelijkaardig -gekocht- model als de Leini dat me best wel 'staat'. Vandaar dat ik het erop riskeerde. Uiteraard ben ik iets volumineuzer dan de zeer slanke dame van het patroon, maar de jurk doet mij nog 10 extra kilo's cadeau - en dat is geen zicht. De schuldigen daarvan zijn - haha, uiteraard - mijn lichaamsbouw, de foute stofkeuze - voile had het moeten zijn - en het feit dat ik mijn bovenstuk volledig voerde - mag volgens het patroon, maar het geheel weegt te zwaar door om mooi te vallen. Och, als het maar dat is. Ik leg het patroontje opzij tot volgend voorjaar en doe tot die tijd met haar mee ;). En ik verzamel ondertussen schoon voile - iemand tips?

247-06

32 opmerkingen:

  1. Toch héél schoon anders - ge zijt gewoon te kritisch voor uzelf, een eigenschap die ook mij niet vreemd is - en ook geweldig mooie foto's! En als er dames van nieuwe stoffenwinkel meelezen: ik wil anders ook wel een chinese vrijwillger zijn om webshops door te lichten. Ik ben nl. ervaringsdeskundige!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. uhm, gij neemt twee paar schoenen mee voor uwe fotoshoot? Erover, ik zeg het u :-)

    Die kilo's gaan verdwijnen, zeker weten en dat is het nadeel van die atelier brunettestof: voeren maar dan wordt dat weer te zwaar vrees ook ik die hier een paar meter van heeft liggen.

    knippen erin is ten vroegste voor volgend jaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De open schoentjes zijn voorzien van hakken van 10cm... schoon, maar niet zo geschikt om er een ferm wandeling mee te doen - allé, toch nog niet met mijn voeten ;).
      De volgende keer probeer ik toch een beleg denk ik - maar voor het najaar wilde ik eigenlijk voeren. Ochja ;). Als ik in geen enkel stofje durf te knippen, dan mag ik er volgend jaar ook geen kopen want dan is mijn kast te vol ;).

      Verwijderen
  3. Ik vind het schoon, maar begrijp wel wat je bedoelt. Misschien goed als winterjurk, met een vestje erover?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ee ik vin het goe jong! Maa kom ja we moeten kritisch blijven vo onszelf. Maar ik dus nie vo u hè, ik moet me die stof als blacklover ook echt nog aanschaffen en na ben ik nog is gaan zien na de foto's ondertussen e, da ga à goe af da kleed, neh.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ondanks dat je zelf niet geheel tevreden bent, vind ik het wel een mooi kleedje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. A hell of a job om een webshop uit te testen :-) Schone keuze voor dit kleedje en prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het toch goed meevallen hoor ! Ik zou ook vallen voor dit stofje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Met een vestje erover voor de winter moet dat toch meevallen, niet?
    Eva maakte onlangs toch een fantastisch schoon kleedje in voile, peis ik. Wacht, ik ga even op zoek.

    *wachtmuziekje-naar-keuze*

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Et voilà: http://with-love-by-eva.blogspot.be/2014/08/diente-de-leon.html

      Verwijderen
    2. Allé ja, geen idee of jij dit mooie voile vindt natuurlijk :-)

      Verwijderen
    3. -schitterend-
      Merci voor het opzoekwerk! En ja hoor, die voile vind ik heel mooi! Ik heb er hier nog liggen van Cloud9 (ook heel mooi), helaas te licht van kleur voor dit fijne seizoen.

      Verwijderen
    4. Ik dacht bij het zien van jouw kleedje "Hé, zoiets maakte ik onlangs ook!". En ik was zelfs niet de enige die daaraan dacht :)
      Ik zoek altijd patronen die mij wat extra volume cadeau doen (dat heb je met figuur "plank"), maar met een diepere halsuitsnijding, een lagere taille en een ietsje langere rok zal versie 2 misschien nog beter passen dan deze schoonheid :) Ik ben in elk geval superfan van de stof, de setting en de schoentjes!

      Verwijderen
    5. Lol, wat een lieve reactie! Ik heb alles behalve het figuur 'plank', dus misschien moet ik gewoon afstappen van dit model ;). Maar het model in mijn kast flatteert me écht wel, vandaar dat ik het erop riskeerde. De Leini heeft trouwens nog twee plooitjes op de borst (denk dat jouw jurkje die niet heeft), maar dat kun je niet goed zien met al dat zwart.
      Het komt, het komt, volgend voorjaar doe ik verder!

      Verwijderen
  9. Oh, niet tof! Al vind ik het wel mooi hoor. Het lijkt me nog iets flatterender met de schoenen dan met de laarzen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jij bent toch zo goed in aanpassen ?
    Allé , dat vind ik toch ;-)
    Dat verzwaren komt oa door de hogere halsuitsnijding en een elastiek in de taille geeft ook snel een ´zwanger gevoel´ . Bij mij toch , allé .
    Draag er een ceintuurtje over en een giletje en voor de volgende versie de hals iets dieper en brede elastiek . Dat is wat ik zou doen in uw geval .
    En ja , op zoek naar voile .
    De juiste stof kan echt wonderen doen .
    Maar die atelier brunette is wel echt zalig schoon !
    x mie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super tips! Met voile zal het zeker beter vallen, dus dat doe ik de volgende keer - en die halsuitsnijding :). Het ceintuurtje en gilet liggen al klaar...

      Verwijderen
    2. de halsuitsnijding is echt veeeeel te hoog voor jou, wel 10 op 10 voor de stofkeuze, sober en toch speels ... volgens mij had je er een prachtige June (ook met een lagere halsuitsnijding) uit kunnen maken (het valt wellicht op dat ik superfan ben van het June-patroon). Uit de foto's van jouw June en jouw Homemade Wardrobe-kleedje blijkt dat je gezegend bent met een slanke taille, maar met een niet-aansluitend lijfje en een rekker verstop je deze, waardoor je het '10 kilo zwaarder'-effect krijgt ... en de eeuwige strijd met de weegschaal, tja, die ben ik ook nog steeds aan het voeren (en voorlopige nog aan de verliezende kant) ... Na een maand 'geen koffiekoeken' en 'veel water', drie kilo (van de 15) kwijt, maar nog een lange weg te gaan :-) Ik vrees dat er voor mij niets anders zal opzitten dan die loopschoenen weer boven te halen, nu nog alleen een dag van 36 uur maken :-) ...

      Verwijderen
    3. Kijk, die reacties zijn schitterend! Ik onthoud: stap af van die hoge halslijn die je zo mooi vindt -pruillip;)- en ga voor getailleerd. Ik doe mijn best!
      De weegschaal, die gaat eraan voor de moeite, echt - voorlopig bijna zes van de twintig en ik blijf nog wel even gaan. En die uitgerokken dag, die wil ik ook wel ;)

      Verwijderen
  11. Hey, de mijne ligt nog altijd geknipt te wachten. Ik heb het bovenstuk niet verlengd :-( ... we zullen wel zien. Maar eerst nog 2 andere projectjes... deze keer ben ik de tester, wel niet van een webshop, maar van 2 patroontjes ;-)
    Bedankt trouwens voor de tips. Ik weet niet of je het al gemerkt hebt, maar veel van je tips zitten ondertussen in de site verwerkt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik ben benieuwd! -en ben hier ook druk bezig met geheime projecten ;)-
      Ik zag het in je shop, en zat breed te glimlachen...

      Verwijderen
  12. Uiteindelijk maak je het perfecte jurkje, geen twijfel over mogelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik ben niet zo een fan van rekkerkleedjes eerlijk gezegd. Die staan mij en mijn lichaamsbouw langs geen kanten. Ik vind jouw jurkje niet slecht hoor, maar het is geen waauw-gevoel voor mij. Maar he, we moeten het niet altijd eens zijn eh!
    Maar misschien ligt het aan de stof! Want ik maakte een Sunny pants in diezelfde stof en die zit zalig, werkelijk, maar ik zie der wa pyjama-achtig uit... Dus laten we afspreken, het ligt niet aan ons, maar aan de stof!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hahaha, op de dijk in Oostende met twee paar schoenen mee ;-) En ik vind het echt meevallen, echt waar. En niet onbelangrijk : uw Leini dress is niet doorzichtig zoals van het model ... (waarmee ik dan weer niet zou durven buiten komen)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ha, ik doe ook mee met die uitdaging, het is hier weer serieus nodig, heb mij tijdens de zwangerschap toch net een beetje te veel laten gaan onder het excuus 't is de laatste keer :-( En in dat stofke is alles schoon, maar misschien niet uiterst flatterend :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik vind het van hier op mijn klein schermke er toch mooi uitzien hoor. Ik denk met een nylonkousje aan dat het aan de beentjes al wat mooier zal zijn, zwart flatteert niet echt op een wit velleke (of ligt mijn mening niet eerder aan mijn anti-zwart opvoeding van mijn moeder bedenk ik me net;) )

    BeantwoordenVerwijderen
  17. is dat een gedacht of is dat een fotoshoot in de venitiaanse gaanderijen (oostende)? Ik snap je commentaar erop (ik zie zelf ook veel beter wat er mis is met zelfgemaakte kleertjes dan wat er wel goed aan is), maar vind het toch een schoon kleedje, nah.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hou er ook wel van hoor en het zit zalig!
      De foto's zijn inderdaad in Oostende genomen.

      Verwijderen
  18. Een knappe poging,
    met een heel knap stofje,
    jammer dat het resultaat niet overeenkomt met wat je voor ogen had,
    maar dat weten we dan ook weer,
    hop naar het volgende :-)
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Fan van dat stofke.Ik vind dat het meevalt,alleen ben ik geen fan van blote knieen.Dus ik persoonlijk zo er onderaan een effen zwarte boord aan zetten?

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.