[Not so] Gracefully

zaterdag 27 december 2014
Zelf ben ik niet onverdeeld content. Voila, het is eruit. Of laat het me iets genuanceerder zeggen, ik vind dat ik eruit zie alsof ik een jute zak aanheb. Niet zo bijster flatterend, toch?

282-01

De eerste editie van mijn verjaardagsabonnement op La Maison Victor maakte het naaiwenslijstje wat langer. Een aantal dingen, geen haar op mijn hoofd dat eraan dacht die te maken, maar andere patronen kregen onmiddellijk een 'matchend' stofje in mijn hoofd. Zo ook de Grace jurk.

282-02

In het najaar kocht ik een lap wol met als bestemming 'mijzelf' en 'jurk'. In mijn hoofd was het af, en 't zag er goed uit, dus begon ik met volle moed aan het patroontekenen. Voor de eerste keer in mijn naaiend bestaan - schaterlach - nam ik de moeite om mezelf op te meten en constateerde ik dat mijn boezem precies nogal aan de lage kant gelegen is. Hmm, dat vond ik nu niet zo'n fijne gedachte. Wat ineens een antwoord was op alle slechtzittende - gekochte en zelfgemaakte - jurken. Voor de eerste keer verplaatste ik nepen. Oké, ik weet wel dat dat geen wereldschokkend nieuws is, maar voor mij was het een behoorlijke stap, die nepen durven verplaatsen. Mijn ervaring met patronen aanpassen is -ahum- niet zo vreselijk uitgebreid en technisch onderbouwd en loopt bijgevolg niet altijd even goed af.

282-03

Bon, de borsten werden op de juiste plaats gezet en in het passeren knipte ik niet enkel een beleg voor de jurk, maar onmiddellijk een volledige voering. Wie houdt van piekende wol? Ik niet. En ik ben gewoon ook zo'n konijn dat houdt van volledig gevoerde kleding.

282-04

In al mijn naai enthousiasme ga ik nogal vaak voorbij aan een belangrijke stap. Ongelooflijk dat ik diezelfde fout blijf maken trouwens. Bij het kopen van kleding weet ik verdraaid goed wat me 'staat' en wat niet. De niet zo goede keuzes, die haal ik geeneens uit het rek. Maar als het gaat om dingen naaien voor mezelf, dan weet ik het precies niet zo goed meer. Of denk ik eens 'iets anders' te proberen. En dan eindig ik met een patattenzak.

282-05

Het jurkje werd gemaakt tijdens het naaien-met-vriendinnen. Een eerste pasbeurt, dat was het precies niet... Mijn teerbeminde holle rug zorgde ervoor dat het resultaat alles behalve mooi was. De zijnaden werden met meer marge genaaid dan voorzien, in de rug maakte ik twee nepen om het te veel aan stof weg te werken - ondertussen weet ik dat ik dat beter horizontaal oplos, maar allé, ik had het eigenlijk gehad met dit jurkje ;).

282-06

Ik stikte voor de leut - voor het plezier dus - alle naden door met metallic garen, wat een plezant detail is als ik het jurkje draag. Ik gebruikte zoals voorgeschreven een zichtbare rits, maar ik was niet dapper genoeg om die te naaien zoals in het tijdschrift - en eigenlijk vind ik dat niet zo mooi - dus werd het een 'gewone zichtbare rits'. Hoewel ik zelf niet helemaal tevreden ben, kreeg ik al heel wat complimentjes over de jurk die trouwens heerlijk zit. Misschien toch ooit te herhalen in een ander stofje?

282-07

Dossier "de aanpassingen" - Zoals reeds eerder aangehaald, kregen de borstnepen een nieuwe bestemming zo'n drie cm lager. Het lijfje werd verder in totaal zo'n vier centimeter verlengd. Gezien mijn lengte werd het rokdeel met zes centimeter verlengd, wat ervoor zorgt dat het jurkje voor mij comfortabel is qua lengte. Na de eerste pasbeurt werden extra nepen in de rug gelegd om mijn holle-rug-probleem op te lossen en stikte ik de zijnaden op anderhalve in plaats van op de voorziene centimeter naadwaarde.

64 opmerkingen:

  1. Nietske patattenzak, gewoon een beetje te groot, denk ik.Maar voorts ziet het er inderdaad een makkelijk jurk uit en als mensen complimenten geven, zal't wel meevallen zeker ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het er eigenlijk wel leuk uitzien. Toch maar dragen hoor! (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je echt het patattenzak gevoel hebt,
    misschien oplossen met een welgeplaats riempje?
    Ik vind het wel een mooi kleedje!

    Grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik ben zelf niet zo'n riempjes madam... ik denk dat ik het nog wat ga innemen op de zijnaad.

      Verwijderen
  4. Ik vind hem eigenlijk best mooi, alleen is hij wat te breed naar mij gevoel. Hij zou wat aansluitender mogen zitten.
    Die jurk staat hier trouwens ook op het to-sew lijstje. Zelfs de stof ligt al klaar. Nu enkel nog de tijd vinden om erin te vliegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het model is niet zo aansluitend... Ik nam 'mijn' maat volgens de maattabel, mss neem ik volgende keer wel eentje minder (het naaien zelf gaat behoorlijk vlot, vind ik toch).

      Verwijderen
  5. Toch mooi hoor! Misschien nog iets meer naad afnemen in je zij zodat het wat meer centreert of een riempje idd?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Na nie vo 't een of 't ander vin da u ook goe staan e en schoon stofke ook!! Allez en zo nen aanschiet zie da ereut, zaleg direkt gekleed in 1 stuk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 't Is niet waar.. Manlief nam net 5 min geleden foto's van mij in een jurkje (Harlequin uit la maison victor) in identieke dezelfde stof (mooi stofje hé). Toen ik die jurk in elkaar zette had ik ook het gevoel dat ik een patattenzak rond mijn lichaam had. Ik knipte dus onmiddellijk een maat kleiner uit (ook al had ik me goed opgemeten en dus eerst de maat uitgeknipt die aangegeven werd in het tijdschrift...) Toch bleef het rugpand een zak. Ik loste dit op door achteraan in het rugpand 2 nepen te steken... Foto's volgen eerstdaags.
    Toch vind ik jouw jurk heel mooi hoor en ik denk dat als je gewoon de zijnaden wat inneemt, ze als gegoten zal zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn Harlequin heeft ook hetzelfde voor (holle rug he), dus daar paste ik het wel juist aan... Alle, ik ben al benieuwd!

      Verwijderen
  8. ik denk dat hij in je middel wat te breed is. Ik zou dat bijwerken want voor de rest is het zo'n mooie jurk dat het zonde is om ze niet te dragen !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Idd beetje innemen om je figuur te showen en dan staat hij vast geweldig, ik vind hem nu al erg leuk overigens!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind hem heel geslaagd,alleen beetje centreren rond je taille misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi hoor! Je mag echt wel blij zijn met deze creatie! Ik denk dat het wel mooi zou zijn er een smal riempje bij te dragen. En inderdaad: op de zijnaden iets innemen? Maar zo is hij ook mooi! Echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Toch wel geslaagd zenne, ge staat er goe mee! En dat die jurk gemakkelijk zit, dat vind ik ook, bukken, rekken, strekken, nikste goetrekken, heel gemakkelijk als ge niet zo'n madamig type zeit gelijk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik vind het best wel leuk ... met die dikke stof vind ik het echt leuk staan .... maar ja met naaien is het niet zoals in een pashokje jammer genoeg ....
    voor mezelf naai ik weinig wegens moeilijk lijf en shop nog zo graag ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier ook moeilijk lijf, maar ik vind het wel fijn dat je daardoor verder moet zoeken en uitproberen... En bijleren!

      Verwijderen
  14. seg mies: jij bent hier in super tempo aan het naaien, ik val hier omver... en dan niet tevreden? ik vind het heel mooi en ik vind het heel inspirerend dus laat me vrij om u volledig te kopiëren of toch zo goed als (ik heb hier de stof liggen en vond ze altijd al zo mooi maar wist begod niet wat ermee te maken dus wie weet wordt het dit...) Nog tips omtrent de maat? gezien dat lijf enzo ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is wel een zeer warm jurkje geworden, laat ik dat al maar zeggen...
      Over de maat; ik kwam uit op een 42, maar dat mocht dus zeker een 40 zijn (en in jouw geval zou ik ook wat cm toevoegen, maar dat is goed te doen bij dit model). En geen te zware (letterlijk) rits gebruiken, want dat doet de rug nog zakkeriger lijken. Alle, ik ben al benieuwd!

      Verwijderen
    2. gezien onze maatvalling zal een 40 met wat extra's inderdaad lukken... nu nog tijd ;-)

      Verwijderen
  15. Ik vind dat er prima uitzien! (En ik ben jaloers op die naaitijd. Ik heb òòk zo'n stofje liggen!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel :). En die naaitijd komt wel weer, nog even doorbijten...

      Verwijderen
  16. Moch, ge kunt die borstnepen gewoon verplaatsen?
    Bah ja gij, ge hebt gelijk! ('k was daar zelf nog niet eens op gekomen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lol, haja, als uw borsten niet juist zitten ;)
      Uiteindelijk moeten die naden toch juist zitten he?

      Verwijderen
  17. Toch wel leuk, idd iets meer taille nodig! Waarom geen extra figuurnaden bij je taille? Vooraan zeg maar? Of allebei, iets in de zijnaad en iets in het midden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een goed idee! Achteraan deed ik van figuurnaad, maar ik was er nog niet opgekomen om dat vooraan ook te doen :)

      Verwijderen
    2. Zou dat vooraan lukken met die zakjes ?

      Verwijderen
  18. Echt, het ziet er echt mooi uit !!! Echt ! Ik stikte hier ook al eens de grace jurk (maar foto's ... die laten op zich wachten). Zelf ziet het er net zo uit als bij jou, maar inderdaad ... blijkbaar bevalt dat anderen wel (gezien de complimentjes, zoals bij jou). Ik maakte er wel een overgooier-versie van (zonder mouwen, geen stof genoeg) en gezien mijn ervaring met LMV, ondertussen meten twee maten kleiner genomen. En zoals je zegt, in een gevoerd wollen stofje, het is zalig om dragen !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lol, en lekker warm en zo ;).
      Hoewel, twee maten kleiner komt hier niet goed denk ik -schaterlach-

      Verwijderen
  19. Het staat je nochtans! Inderdaad misschien wat aan de zijnaad innemen, maar ik vind het alleszins geslaagd.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Och het ziet er prachtig uit! Je moet niet twijfelen. Maar wil je er nog slanker uitzien (wow, je bent toch wel veel afgevallen) dan moet je nu eenmaal modellekes nemen die getailleerd zijn en nepen hebben op teveel plaatsen. Been there, done that. square box sewing is gewoon alleen mooi bij gespierde stylo's en niet bij vrouwen met oren en poten. En begrijp me niet verkeerd. Dat is ook goed!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik ben van de poten en oren club ;). Wie wil er nu een gespierde stylo zijn -schaterlach!-

      Verwijderen
  21. Ik vind dat eigenlijk heel goed meevallen allemaal. Niks zak, een toffe jurk gewoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik vind hem ook best mooi hoor! En ik denk dat het een comfortabel winterjurkje is. Aan doen die handel!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Die stof, die vind ik ook geweldig, maar ik heb ze nooit mogen kopen van mezelf (nog te veel in de voorraad, en soms ben ik dan al eens streng voor mezelf :-) )
    En ik vind ook dat het resultaat er zeker mag zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Katoentjes genoeg, maarniet zo gek veel andere stofjes.
      En ik vond dat ik nu wel een cadeautje verdiend had :)

      Verwijderen
  24. 't stond nog niet op mijn (veel te lang) to-do lijstje. Maar nu ik het hier in jouw versie zie, komt hij erop. Echt een mooie uitvoering! Niets geen petattenzak!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ewel ik vind hem ook mooi. De stof ben ik ook al tegengekomen, maar telkens laten liggen. Idd zoals velen zeggen mss nog iets innemen in de taille, maar voor de rest staat hij jou zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Awel, als gij dat ne patattenzak noemt.....dan vind ik da nen heeeelen toffen pattatenzak! :)
    Nog wat foeteren met figuurnaadjes in het bovenlijfke en ge wilt dat kleedje nie meer uit doen, ik zweer het!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zit nu ook al goed zunne ;). Maar gij blijft toch een geweldige schat!

      Verwijderen
  27. Waw wat een fantastiche stof! Je hebt hierboven al veel raad gekregen, de daad is aan jou *smile*. En geef uzelf een ferme pluim in het verplaatsen van die nepen! Super gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci! Schaterlach, daar ben ik zelf ook heel content mee ;)

      Verwijderen
  28. 't ziet er enorm comfortabel uit, het zou zo iets kunnen zijn waar mee ik in de klas les zou geven.:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Niks patattenzak!! Ik vind het supermooi!
    Maar misschien volgende keer een maatje kleiner nemen. Met al dat afvallen van jou weet je waarschijnlijk niet dat je al in een maatje 36 past ;-)
    Of anders aan de zijnaad een beetje innemen?

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik vind het heel geslaagd! Wat inpakken aan de zijnaad mag inderdaad wel, en in het vervolg een maatje kleiner! Bij La Maison Victor neem ik ook altijd 1 maat kleiner dan wat de maattabel aangeeft, als ik het patroon nameet blijkt dat wel te kloppen met mijn maten!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik vind dat je er zeker leuk uit ziet in deze jurk. Hij is nogal recht van model waardoor je jezelf misschien wat plomp voelt. Als je een lange halsketting toevoegt lijkt het geheel wat minder vlak, 't is maar een idee :-)
    Leuk stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. met al die tips van hierboven zal dat "zakgevoel" wel snel verdwijnen. Dan zal het helemaal top worden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. ik ben niet zo fan van dat model eerlijk gezegd maa rde nepen op je rug maken het wel gecentreerder wat het beter maakt. De stof is wel suuuuper mooi en staat je super!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Bon, al wat ik dacht te zeggen werd hierboven al gezegd. Ik kan mij dus beperken en gewoon nog zeggen dat ik het eigenlijk echt wel een tof kleedje vind. 't Staat je goed! Enne, ik ben ook zo'n konijn hoor, dat graag wil dat een kledingstuk volledig gevoerd is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Pffff, mijn versie waar ik dinsdagavond nog tot laat aan gewerkt heb, durf ik op dit moment zelfs niet tonen. :-(
    De kraag "staat" zo'n beetje, ik heb dus toch iets anders aangedaan! Maandag brengt de naai juf hopelijk raad. :-)
    Jouw versie vind ik toch wel knap hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ondanks "alles" vind ik het zo'n geslaagd jurkje dat ik zou willen dat ik het patroon hier kon krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Allé, deze post heb ik in de kerstdrukte volledig gemist seg! Zie daar de gracieuze oren en poten madam. (mag ik in jullie clubje?) Ik vind hem mooi, maar snap helemaal je bekommernissen. Een beetj meer taille, en voila, toppertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hoi, je hebt een mooie jurk uitgekozen! En dapper om zoveel aanpassingen te maken. Ik ben hem ook aan het maken en vraag mij af wat ze bedoelen met een sierstiksel aan de voorkant van de naden (zodat de losse panden er beter uitspringen). Hoe heb jij dat gedaan? Is het een gewoon stikstel naast de naad? Bedankt alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Die aanpassingen horen er hier -jammer genoeg- standaard bij door mijn grootte en mijn figuur, niets nieuws meer #schaterlach.
      Bij mij vallen de sierstiksels door de stof niet zo erg op, maar ik stikte gewoon door naast de naad (topstitchen op een 3tal mm). Als je het graag écht wil laten uitspringen, kan je misschien cordonnet garen gebruiken? Veel succes met je jurk!

      Verwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.