Eens iets anders

zondag 19 juli 2015
339-01
Stof: Flowerworks groen (Soft Cactus) - Patroon: Felicity Dress van Jennifer Lauren Vintage
Hoe kan het ook anders? Het jurkje voor dochterlief was minstens een maand op voorhand klaar, de mannelijke Khadetjes waren ook tijdig voor het feest aangekleed. Mevrouw Khadetjes mocht in haar blote poep gaan, want dat was planningsgewijs een kleine ramp. Of over hoe er een  proefversie kwam, de goei stof bleef liggen en ik een nog nooit gedragen passend feestjurkje in mijn kast vond.

339-02

Al toen het patroon gelanceerd werd, belandde het in mijn winkelmandje. Ook al ligt hier een stapeltje (ongebruikte) patronen te wachten op mij, soms is iets zo mijn ding dat ik het niet kan laten. Felicity is echter allesbehalve een winterjurkje, dus bleef het patroon vrolijk in de dropbox wachten - lees: tot ongeveer een kleine week voor hét moment.
Uiteraard was de jurk in mijn hoofd al màànden klaar. Het hielp niet echt dat ik her en der op het net las dat de jurk vlug ineen zit - dat zijn trouwens van die dingen waar ik normaal behoorlijk huiverig tegenover sta... naaien en in-een-twee-drie-klaar, die vlieger gaat hier meestal niet op. In tijden van tijdscrisis denken de hersenkronkels al eens vreemde dingen, nietwaar?

339-03
339-04

Vijf avonden voor het feest dacht ik toch eens te beginnen aan mijn proefversie. Als er iets is dat ik ondertussen al leerde, dan is het toch dat mijn lijf meestal wat aanpassingen aan het patroon verwacht. Enkel het lijfje maken, dat leek zo'n verspilling dat ik er maar liefst onmiddellijk twee en een halve meter stof tegenaan gooide - ik weet het, logica is niet mijn sterkste kant ;). Een klein mirakel gebeurde, de proefjurk paste - op enkele details - wonderwel goed, en toen kreeg ik een - figuurlijke - klop van een erg grote hamer die me ervoor deed kiezen de 'echte' versie niet te maken. Maar bon, de stof ligt klaar, het patroon ligt klaar, ik vind mezelf wel een gelegenheid om die jurk te maken.

339-05 339-06 339-07

Vreemd genoeg klopte de voorspelling 'vlug ineen'. Eens alle patroondelen geknipt zijn, is de jurk op een avond afgewerkt - inclusief de biais afwerking én volledige omzoomde jurk met biais. Slechts twee nepen om het lijfje vorm te geven zitten daar ongetwijfeld voor iets tussen. Het moeilijkste vond ik nog het hele ding omzomen en de biaisafwerking aan de armen, de rest is nauwelijks het vermelden waard.

339-08 339-09

Dossier "de aanpassingen" - Ik zou mevrouw Khadetjes niet zijn als ik niet een stukje had over wat ik uitstak met de jurk. Mezelf opmeten leidde me regelrecht naar maat 14, dus was ik zo vrij de maattabel te geloven. Een van de eerste dingen waar ik naar op zoek ga, is de lengte van de 'ideale madam'. Een bedelmail naar de ontwerpster later bleek dat 170cm te zijn - laat dat ook de lengte van mijn LMV-maat-madam zijn, dus ik wist al wat beter waar te beginnen. Het lijfje werd doorgeknipt - de kniplijnen staan er op, handig! - en ik verlengde met 4 cm.
Op basis van wat ik op mijn scherm tegenkwam, besloot ik de rok niet te verlengen, maar bij een volgende versie doe ik dat wel. Nu komt hij boven de knie, voor een feestjurk mag voor mijn smaak wat extra lengte bij.
Mijn grootste bekommernis zat 'm in het fronsgedeelte... ik was ervan overtuigd dat ik er als een olifant ging uitzien daardoor én dat er heel wat stof te veel zou zijn. Het patroon is immers getekend voor een D-cup, mijn boezem haalt dat in de verste verte niet. In de sewalong kun je heel wat info vinden over hoe je dat kunt aanpassen, ik wijzigde -voorlopig- niets. Tijdens het tussendoor passen viel het mee, het moment dat ik de biais bevestigde veranderde er precies een en ander waardoor ik de middenvoornaad op een dapper moment toch nog eens ga openen om -heel- wat extra stof weg te nemen.

339-10

For the approaching engagement party, I wanted to sew the whole family a matching outfit. Didn't need to tell you that all the other members got their outfit, but mine... well, let me say that I sewed a muslin, made some -more- alterations and then found a very beautiful dress in my closet ;).
Despite of my very bad planning, I knew what I wanted to make, a really nice summerdress, that wasn't even that time consuming -
I read that all over the internet, wouldn't believe it though because at my sewing table, it's never like that. Five nights before the party, I started my muslin and really, once you have cut everything, you can make it pretty quick ;). Despite of that, I decided to give myself the rest not to - I have the pattern and fabric ready, I'll find myself a party to make and wear this gorgeous dress.
My sizes guided me towards size 14, I decided to follow the chart and made it. Since I'm rather tall, I lengthed the bodice with 4cm and started from there. I didn't alter the front bodice -
in the fitting proces it all seemed fine, now it isn't- but when I'm having a very brave moment, I'll remove the biais and some of the extra fabric in the front.





Stashbusten in 2015: 30 in  - 137 uit  (15 gekocht&verwerkt - 3 hergebruikt - 38 verkocht)  - #1in4uit

76 opmerkingen:

  1. Dus als ik het goed begrijp, is dit de PROEFjurk? En die haalde het niet tot op het feest? Daar snap ik nu niks van ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, die kronkels van mij doen soms wel wat raar... ik heb hier een lap voile liggen waarin ik deze jurk zie - en dan krijg ik dat niet uit mijn hoofd ;)

      Verwijderen
  2. De jurk staat jou geweldig mooi ! Mooi stofje en prachtige foto's !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gemaakt zeg en jij noemt dit een proefstofje!Dan wil ik je ander stofje wel eens zien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci! Ja, ik hou wel van proefversies die ik kan 'doordragen', anders vind ik dat zo'n zonde van mijn werk. Het ander stofje kun je op de planning zien; een mint stofje met witte/gouden driehoekjes erin.

      Verwijderen
    2. Daar heb ik een rokje mee gemaakt,kreukt wel erg hard ;-)

      Verwijderen
    3. Dit ook ;). Gebruikte je de katoenen versie of de voile?

      Verwijderen
  4. Waw Sarah! En dat is een PROEFjurk? Dan ben ik wel eens heel benieuwd naar de "echte" versie :-) En zo'n goeie foto's weeral, het plaatje klopt helemaal als je 't mij vraagt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die 'echte' versie zie ik nog niet onmiddellijk komen, ik heb er een feestje voor nodig ;). Dus iemand? Nodig mij eens uit zeg ;).
      Over de foto's, meneer Khadetjes doet dat goed hé!

      Verwijderen
    2. Nodigen we onszelf nog eens uit? Naaidate? Dan heb je er al een paar die achter je gat zitten...dat helpt ook.

      Verwijderen
    3. Ik heb al een uitnodiging voor een feestje vast, maar je bent welkom.voor een naaidate zunne!

      Verwijderen
  5. Ik sluit me aan bij de anderen: leuke jurk, onbegrijpelijk dat dit enkel een proefversie is en het niet haalde tot op het feest! Ik zou maar wat blij zijn met zo'n jurk!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan maak je jezelf er toch eentje :). Het is een model dat véél vergeeft, geloof me. En hoewel ik 'm niet droeg is het een plezante zomerjurk, met zo dat ietsje meer door die wijde rok!

      Verwijderen
  6. Geloof het of niet, maar hier ligt een heel gelijkaardige jurk te wachten op afwerking. Had ik vroeger van dit patroon gehoord, ik had waarschijnlijk exact dezelfde gemaakt :-). Tof bovenstukje, helemaal mijn ding!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah super, nu maak je me benieuwd!
      Ik viel ook voor het bovenstukje - en jeuj voor de 'bijna geen nepen' en toch getailleerd ;)

      Verwijderen
  7. Elke gelegenheid is goed voor een feestkleed! Dus laat versie 2 maar komen, al ben ik ook al gigafan van nummer 1!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi gemaakt! Staat je goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel :), ik voel me er behoorlijk prinsesserig in -schaterlach-

      Verwijderen
  9. Amaai, dit is inderdaad de naam feestjurk al waardig, schoontje hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hihi in je blote poep!!! En vlug ineen... jij bent dan ook een snelle naaister hé. Het staat je beeldig! Je straalt. en wow, wat een mooie lijn heb je!!! Compliment voor je werk hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stel je voor zeg ;). Vlug is relatief, ik was me juist aan bedenken dat een 'naaiavond' hier best lang kan duren - allé, dan spreek ik toch wel over een uur of zes.

      Verwijderen
  11. Superleuke jurk. Je straalt echt ...
    Ik denk dat ik al weet welke jurk ik binnenkort voor mezelf zal naaien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! En doen, die jurk is plezant om maken!

      Verwijderen
    2. Had je de 2,5 meter uiteindelijk helemaal nodig? Mijn stofje is maar 2 meter ...

      Verwijderen
    3. Er is echt niet veel van over... daar krijg ik zelfs voor het kleinste Khadetjes niets meer uit denk ik. Als je minder stof hebt, kun je eventueel de versie met de rimpelrok maken, daar moet je het wel uit krijgen. Ofwel alla stof-voor-durf-het-zelvers je cirkelrok versnijden zodat je minder stof nodig hebt?

      Verwijderen
  12. Heel mooie jurk, staat je super! En wat ben ik toch weer wat jaloers op zo'n huisfotograaf ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet of hij daar altijd zo gelukkig mee is, maar ik alvast wel! :)

      Verwijderen
  13. Mooi voor een testjurk! en een D-cup vind je zelden bij patronen. Dat ga ik zeker eens bekijken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb ook zelden het 'probleem' dat ik een aanpassing in die richting moet doen...

      Verwijderen
  14. Oh wat een mooi bovenstukje!! Wil ik ook!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. voor een testjurk is deze echt prachtig uitgevallen!
    Dan gaat de 'echte' jurk gewoonweg spectaculair worden ;)
    Grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach. Of gewoon keihard tegenvallen, dat kan ook.

      Verwijderen
  16. Wauw! En met zo ne schone achtergrond.... ge straalt!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wow deze is echt gaaf! Hij zit je geweldig en aangezien de d-cup hier wel is, ga ik hem ook kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wauw, dat kleur staat je prachtig! Ik vind het een prachtig patroon en het jurkje valt als gegoten

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dit staat je gewoon beeldig. Kleur, stof en patroon...helemaal geknipt voor jou! Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja ja, dat is hier zeker een voltreffer! Hang deze maar meteen bij de perfecte feestvierders! Mooie foto's ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal het doorgeven aan meneer Khadetjes #schaterlach

      Verwijderen
  21. Amai zo mooi :-) Kleurtje staat je goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci! Dat zijn zo wel de kleuren waar ik spontaan naar grijp ;)

      Verwijderen
  22. Wauw! Heel leuk patroon en een prachtige jurk. Ga ook wel eens opzoek gaan naar dat patroon, dat stofje ligt hier nog in een ander kleurtje 😉
    Je staat er prachtig mee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik vind het patroontje ook zo plezant, echt een ideale zomerjurk!

      Verwijderen
  23. Wauw, heel mooi! De frons decolté vind ik echt prachtig! Spijtig dat die getekend is voor een D cup, want die kan ik in de verste verte niet vullen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik vul die ook niet, maar doordat het lijfje in twee stukken is, is het makkelijk,aan te passen!

      Verwijderen
  24. Maar gij, knappe Felicity! Ik zou de boezem maar laten voor wat die is :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu ik die wat droeg, is er echt stof te veel - dus verdwijnen zal die, over het wanneer hebben we het niet ;)

      Verwijderen
  25. Ohhhh Sarah, dat is echt helemaal uw kleur. Dat gij niet in die jurk zijt gegaan dat begrijp ik niet hoor. Ze staat jou echt fantastisch!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Op een D cup gebaseerd, dan laat ik dit patroon mooi aan mij voorbijgaan. Maar jou flatteert het wel hoor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is hier anders in de verste verte ook geen D te bespeuren; aanpassen die handel!

      Verwijderen
  27. vrouw ge ziet er goe uit jom in da kleedsel! En ik heb een D! misschien eens proberen dus :)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik vind het echt prachtig! De kleur, het model, ... super! Mijn cup zal het bovenstukje ook niet vullen... ik ben benieuwd naar het volgende feestje dan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Mooi! En hoewel ik op het eerste zicht verliefd was op de June jurk van LMV (maar er nog steeds geen maakte) vind ik deze jurk veel flatterender voor menig vrouwenlichaam! Heb je trouwens nog nooit overwogen om cursussen patroon aanpassingen te geven? Ik schrijf me direct in!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lief van je! Helaas heb ik geen plannen in die richting, ik ben ervan overtuigd dat menig naaijuf dat véél beter kan dan ik. Veel succes met het naaien voor jezelf!

      Verwijderen
  30. Ik ben absoluut geen fan van het fronsgedeelte bovenaan, doet je figuur geen recht vind ik, maar het stofje en rokgedeelte staan je super.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Kon ik gewoon copy-paste naar mij doen, ik deed het. Schoon!
    Ik denk trouwens dat uw jurk nu wel een beetje beledigd is door dat etiket van 'testversie'. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bwo, ze zwiert nog even vrolijk rond mijn benen, dus voorlopig trek ik het me niet te fel aan ;)

      Verwijderen
  32. Knap hoor! ik heb de indruk dat jouw kast goed gevuld raakt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. de jurk is prachtig! ik vind de hals ook heel speciaal, ik zou die zeker niet open halen om meer stof tussenuit te halen. Ze is goed hoe ze is.
    Ik lees hierboven dat dit inderdaad de proefversie is, amaai, wat moet die "echte" versie ongelooflijk zijn ;) Maak ze toch maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. mooi mooi :-) hebben hebben :-)
    *meer woorden hoef ik hier niet aan vuil te maken* *schaterlach*

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.