Zij heeft platjes*

woensdag 11 november 2015
366-01

Het jachtseizoen verjaardagsseizoen is weer aangebroken. Een kaartje in de bus staat hier niet garant voor een handgemaakt geschenkje - soms ontbreekt de tijd, soms de zin en soms weet je gewoon dat het niet goed zal ontvangen worden, daar aan de andere kant. Vorig jaar werd het geschenkje goed ontvangen, dus broedde ik op iets nieuws.

Er waren een aantal kanshebbers - zo had ik onder meer het plan om voor alle jarige meisjes hetzelfde cadeau te maken, in wat varianten weliswaar, het onderliggende actieplan was 'schakel dat denken uit' - maar toen het puntje bij het paaltje kwam galoppeerden mijn gedachten in een rotvaart alle kanten uit. Volgens mijn betrouwbare -ahum- vierjarige assistent houdt de jarige van poppen. Ha!! Had-ik-daar-niet-een-vreed-schoon-quasi-ongebruikt-boek-staan-in-de-kast-over-poppen?

366-02
366-03
366-04
Alle poppendames dienen vergezeld te zijn van iets waarin ze in stijl kunnen gaan slapen ;)
Voor de allereerste keer waagde ik me aan een pop, iets wat al jarenlang op het moet-ik-eens-doen lijstje prijkt maar er om de een of ander onduidelijke reden niet kwam. Ik nestelde me met dochterlief in de zetel om te beraadslagen over hoe de jongedame er uit moest zien. Blonde haren, laat ons daar duidelijk over zijn, veel roze en een gekleurd buikje stonden eveneens op het programma. Dochterlief deelt de wereld op naargelang de kapsel... onbevooroordeeld als ze is -ahum- zijn de besten gezegend met krullen, de jarige echter, wel die heeft "platjes", ocharme #ikdoemee #steileharen

Met de moed der wanhoop begon ik eraan, want hoewel ik er geweldig veel goesting in had, bevatten poppen veel hindernissen voor mij - doet naaien-met-de-hand een belletje rinkelen? Stap voor stap en met een goede handleiding erbij komt een mens soms al eens verder dan je durft te dromen, gelukkig maar!

366-05
366-06

Nu kan je zo'n poppenkind moeilijk in haar blootje de deur uit sturen. De restjesbak werd gescand op rozige stofjes en aangzien ik ooit in een enthousiaste bui de meeste keertjes al eens uittekende, werden links en rechts in een aantal verloren momenten enkele jurkjes en een slaapzakje gemaakt. Mocht de blonde prinses niet helemaal tevreden zijn over de garderobe, dan leun ik achterover in de wetenschap dat ze over een koningin-moeder-met-een-naaimachine beschikt #schaterlach #evilme.

366-07
De pop draagt een jurkje-met-stolpplooi, aan de lijn hangen een zomerkleed en een rechte overgooier
366-08 366-09

Zolang ik achter een machine kan zitten, ben ik heer en meester van mijn eigen koninkrijk. Vanaf het moment dat het snoer verdwijnt en er echte naalden aan te pas komen, krijg ik over heel mijn lijf een bibber die niet weg te krijgen is. De reden die me het boek achterin de kast deden zetten, is helemaal niet zo onduidelijk. Ik deed er een hele avond over, over dat borduren van het snoetje - en stiekem vond ik het wel plezant - maar ben blij dat ik me er eens 'over' kon zetten.

Een andere hindernis was het vinden van 'velkleur', ik kocht al meerdere keren een lapje stof die dan toch weer wat te rozig was naar mijn zin - wellicht ben ik gewoon kieskeurig. Drie dagen voor mijn deadline was er hier nog geen vel naar mijn zin in huis. Toevallig passeerde ik een grote stoffenwinkel, stapte binnen met een vriendelijk - en ook wat wanhopig ondertussen - verzoek om velkleur. Pluim voor de dame die me niet uitlachtte, maar met rollen begon te toveren. Poppen maken? Ik draai er mijn hand niet meer voor om, nu ik weet waar dat vel te vinden is #schaterlach





Stashbusten in 2015: 38 in  - 179 uit  (26 gekocht&verwerkt - 4 hergebruikt - 39 verkocht)  - #1in4uit

39 opmerkingen:

  1. Ik droomde dat dit verslagje uit mijn 'pen' kwam ... Maar toen ik ontwaakte zag ik dat het mooiste cadeau voor een poppenmoeder naar een voor ons onkende gaat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel herkenbaar jouw velprobleem... Ik kan vooralsnog niet de juiste kleur vinden... Tips zijn dus welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je in West-Vlaanderen woont, kan ik je wel een tip geven ;)

      Verwijderen
    2. Ik woon in West-Vlaanderen ;-)....zou blij zijn met een tip !
      Dat daargelaten : ik bewonder jouw poppen-naaikunst. EN je doorzettingsvermogen !
      Het boek ligt hier ook nog te wachten tot ik mijn poppen-koudwatervrees heb overwonnen.

      Verwijderen
    3. Ik deed mijn toer, maar vond dé beste stof uiteindelijk in de Meky shop. Als je niet te lang wacht, kun je een kleine rol vinden (stofbreedte maar een 90tal cm) op het rek tegenover de 'bedstoffen'. Veel succes!

      Verwijderen
  3. ik maakte ook eens een pop, maar eerlijk dat doe ik niet meer. Chapeau dat je dat maakte als verjaardagscadeau én voor het volhardend zoeken naar het juiste velkleur ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben zo'n konijn dat nog steeds enthousiast is en het nog wel eens over zou doen :). Ik vermoed dat de poppenfamilie wel eens uitgebreid zou kunnen worden...

      Verwijderen
  4. Super mooi, maar daar zie ik me nog niet aan beginnen. Cadeautjes zullen hier voorlopig van de eenvoudigere trant zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi! Dat is een verjaardagscadeau waar toch wel serieus veel werk ingestoken is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk! Even uit nieuwsgierigheid... Hoe lang ben je daar aan bezig geweest? Kwestie van de timing wat in te schatten tegen dat die van ons met zo'n verzoek komt ;-)
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik deed het in zoveel kleine, verloren momentjes dat het wat mogelijk in te schatten is. Een poging; als je alles optelt (patronen overnemen, knippen en stikken) een drietal avonden. Ik maakte alle jurkjes omkeerbaar omdat dat voor mij sneller werkt, maar misschien werkt iets anders beter voor jou?

      Verwijderen
  7. Hier se daar se!! Ge maakte er een en wa voor een met echt vel en al... Dat was be mij ook ne moeilijke Zenne en ze sloeg wat rozeg uit ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je wil niet weten wat voor beige- & roze toestanden ik hier al liggen heb #afgekeurd jong ;)

      Verwijderen
  8. Velkleur, geweldig woord! Toffe pop!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik betwijfel of de taalpolitie daar zo over zal nadenken ;)
      Maar iedereen verstaat me toch hé #neh

      Verwijderen
  9. Zo mooi ! En popje heet al meteen een mooie garderobe gekregen. Zal tof zijn om te krijgen ook. Velkleur zoals jij huidskleur zo mooi vervlaamst ben ik ook nog nooit tegen gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wel, ik vond dat dus eens totaal relaxen, dat handwerk dat erbij komt kijken. Maar ik heb dan ook veel treinuren op de teller... (Die ik nu even met iets anders vul ;-) ). Wel duidelijk een heel lieve madame, dit nieuwbakken poppenkind!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. oh ik hou erg van poppen maken! Ik maakte er voor ons thuis al 3 en ik maakte er ene als afscheid voor de juf van de peuterklas ook. En ik hielp onze babysit met een handpop maken die ik grotendeels maakte met de patroondelen van het boek! Maar ja dat velkleur eh... Ik vond in de kringwinkel een oud laken maar dat is ver op nu. Ik moet dus ook es mijn zoektocht naar nieuw poppenvel starten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb dat gelezen dat jij dat graag doet dus ik ga dat onthouden: mij lijkt dat niks, dus ook respect voor al die kleertjes en al die ik hier zie: oh my god! geweldig!

      Verwijderen
    2. Ik las je reactie en de schrik sloeg me al om het hart ;) Maar nu je Lies aanschouwt als poppenleverancier durf ik weer te ademen #schaterlach.
      Die pop, mocht die nu gezichtsloos zijn, dan zou ik dat aan de lopende band produceren.

      Verwijderen
  12. Wat een geweldig cadeau! Als mijn dochter dat zou krijgen, zou ze in de derde hemel zijn! (En ik ook! ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuke pop! Ik moet me er dringend eens aan wagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doen! Jo maakte zo ooit eens een 'zwangere' pop met buikbaby :) Is dat niets voor jou?

      Verwijderen
  14. Ik maakte er nog maar 2: een Kaatje Tralalaatje voor Kato en eentje voor een jarig vriendinnetje van Kato twee jaar geleden. En ik denk dat ik er binnenkort nog eentje maak voor een buikbaby (haha, zou ik dat nu echt al gaan maken voor dat kind er is?) Vel vond ik in een ongewenst ongedragen overhemd van mijn grootvader, daar is nog wel wat van over.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Eindeloos respect voor zo'n zelfgemaakte pop met nog kleertjes bij ook, wát een werk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die pop, daar had ik schrik van. Die kleertjes, dat vind ik eigenlijk erg plezant om doen :)

      Verwijderen
  16. Wat een chique dame maakte je daar! Ik kan er niet aan doen, maar het jurkje dat ze aanheeft, lijkt wel een designerjurk. Dat is helemaal te danken aan haar uitstraling.
    Knap staaltje borduurkunst. Dat doe ik je niet na.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De koningin-moeder hier :-) Ik kan bevestigen dat de kleine zus idd gaan lopen is met de prachtige pop. Niet dat de jarige er geen oog voor heeft, ze is gewoon heel toegeeflijk naar haar zusje toe (voor zoiets toch) :-). Dat patroon van die slaapzak, dat wil ik wel eens overtekenen!

    Enne, nog eens merci hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super cadeau en dat borduren vind ik ook maar niks hoor! Volgend jaar kan je makkelijk een nieuw setje kleren geven, de maten zullen bij deze niet veranderen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. haha, uw uitspatting van lang geleden deed me toen ook een hele kleerkast vol naaien, remember dat, met kleerkast en al... Sindsdien goede vriendinnen dus die poppen van tante hilde hebben ons ver gebracht :-). En ik zou ook zo zot zijn om er nog te maken. Velkleur zocht ik ook lang naar en vond ik uiteindelijk in een lakentje destijds van de zeeman. En ik twijfel al lang om er voor de neven en nichtjes hun kerstmis te maken (deadline gaat dat weer worden, ge gaat dat zien).

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Geweldig tof cadeautje! Als velkleur zo moeilijk te vinden in, ga ik gewoon voor een Afrikaantje. Voila, opgelost ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Geweldig tof cadeautje! Als velkleur zo moeilijk te vinden in, ga ik gewoon voor een Afrikaantje. Voila, opgelost ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Niet voor 't een of 't ander, maar ik schrok toch wel een beetje van de titel van je blogpost, want: https://nl.wikipedia.org/wiki/Schaamluis
    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.