Dat extra regeltje

woensdag 23 december 2015
Ik zie een Belladone, een jumpsuit, een zwierig rokje, broek voor dochterlief, een Robe Reglisse,
een bloesje, een rok, nog een bloesje, een Megan dress, een maxi dress en testversie stof ;)

Een goede 11 maand geleden ging ik met de billen bloot. De grootse ik-ga-nu-eens-alles-opgebruiken-gedachte van het jaar voordien was verwaterd, deze keer ging ik niet voor grootse plannen; het was hier eerder een ik-gebruik-de-voorraad of ik-koop-en-gebruik-onmiddellijk politiek het voorbije jaar. Concreet betekende dat een extra regel hier en een excell bestand waar ik een gedetailleerde 'stand' bij hou. Voor 2015 kom ik op het volgende resultaat uit;

Stashbusten in 2015: 40 in  - 200 uit  (33 gekocht&verwerkt - 4 hergebruikt - 39 verkocht)  - #1in5uit

"En werkte dat nu?" hoor ik je denken?
Voor mij wel. Mevrouw Khadetjes ♥ cijfertjes en het gevoel dat het de goede kant uitgaat. Dat regeltje deed me nogal vaak twee keer nadenken als ik in een stoffenwinkel dolenthousiast mijn (al dan niet virutele) mandje wou vol klikken - geef toe, 1in4uit klinkt zoveel beter dan 1in3uit. Sluitend is het hele systeem niet, maar dat wil ik ook niet. Mijn doel was letten op wat er binnenkomt en voorkomen dat er een stapel is die ik van zen leven niet opgewerkt krijg.

Eigenlijk moet je eens naar de vorig foto gaan kijken... daar was absoluut géén plaats meer.
Ondertussen heb ik effenaf een gat, beste mensen, een gat - in de andere schuif van 't zelfde :)

Enkele random feiten op een rij:
  • Ik ben en blijf een hamster, ik word vrolijk van het kijken naar die kleurenpracht. Alleen al daarom is die stoffenkast zijn geld waard, echt. Instant goed humeur.
  • Met de voeten stevig op de grond, besef ik ook wel dat ik voor een tijdje verder kan, maar mijn hamsterhart heeft het er nog wat moeilijk mee om een en ander de deur uit te sturen.
  • Recy'kleren' doe ik zelden; ik heb er het geduld niet voor en ik maak liever iemand anders blij met de spullen die hier niet langer draagbaar zijn.
  • Drie jaar naaien leverde mij een ongelooflijke vermindering op van 'ik moet dat stofje hebben'. Als ik tijd heb om er onmiddellijk iets mee kan maken ja, anders weet ik zeker dat er volgende maand/seizoen/... nieuwe parels langs komen die mijn hart zullen bekoren.
  • Ik hou niet van winkelen tout court, ondertussen maak ik het grootste deel van mijn eigen kleding en die van de khadetjes zelf. Dus ja, ik vind dat ik dan ook wel wat stofjes mag kopen in plaats daarvan, maar ik verwerk er ook veel. En ik vertik het van me daar schuldig over te voelen.
2015 in vogelvlucht, voor mij duidelijk waar mijn -ahum- prioriteiten liggen ;).

14 maaksels voor zoonlief: 7 tshirts | 4 truien | 4 hemdjes | 2 korte en 1 lange broek
34 maaksels voor dochterlief: 15 jurken | 5 tshirts | 2 jassen | 1 rok | 5 broeken | 4 truien | 2 jumpsuits
15 maaksels voor mezelf: 1 tshirt | 1 bloes | 9 jurken | 2 rokken | 2 broekrokken | 1 vest
Auch; 5 maaksels voor meneer Khadetjes: 1 trui | 2 hemden | 2 pyama's
Slechts 10 tassen: een reistas, 2 boekentassen, 2 handtassen en 5 clutch'en
Als je tot hier kwam; geweldig!
Ik neem me voor om in 2016 gewoon verder te doen zoals ik bezig ben - ik koppelde een aantal stoffen en patronen zodat ik voor enkele maanden verder kan - en om het jaar helemaal goed te starten, zwierel ik binnenkort enkele stoffen die een nieuwe eigenaar zoeken online... hartelijk dank om uw kast open stellen voor deze sukkelaars ;). Zomaar zeggen 'hier komt niets meer binnen', dat werk niet voor mij, het moet plezant blijven ook. Maar vertel me eens - ahja, ik ben ongelooflijk nieuwsgierig van aard - ben jij een (stoffen)hamsteraar of niet? En heb jij wilde plannen wat dat betreft in het nieuwe jaar?

52 opmerkingen:

  1. Ik word ook instant vrolijk van die kleurenpracht... bij jou! Nog goedkoper. ;-) Dus een extra excuus: je moet steeds genoeg in de kast blijven hebben om af en toe zo'n mooie regenboogfoto te kunnen posten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb anders nog knopen, mocht ik ooit alles buiten zwieren - vertelde ik al dat ik een hamster ben ;)?

      Verwijderen
  2. Ik ben dus ook zo'n stoffenhoarder... heerlijk inderdaad om in mijn kast al die potentie te zien. Dit jaar naaide ik veel en kocht ik minder dan ik naaide (denk ik). Maar nog steeds past het niet in de kast, dat is dus nog steeds mijn doel voor volgend jaar en doe ik een krampachtige poging niet meters van de nieuwe softcactus te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier krijg ik het nog steeds in de kast :). Ik bezweek voor twee van die nieuwtjes, maar zette al in beide de schaar. Meters komen er evenwel niet meer in huis #denkiktoch #schaterlach

      Verwijderen
  3. Goed bezig! Doe zo voort. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn kast groeit en bloeit, maar ik steek dat vooral op de dikke winterstoffen die ik volgende maand nog ga verwerken *kuchkuch* Maar veel vooraf kopen zonder project doe ik niet. Zo liggen hier nog brandweerwagentjestricot die ik mijn zonen nu niet meer zie dragen. Ik probeer er dus op te letten. Probeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knap gedaan! Mijn stoffenvoorraad valt nog mee (al is de echtgenoot het daar misschien niet helemaal mee eens) en ik maak ook zo goed als alle kleding voor de kinderen en mezelf, dus moeten er ook stoffen binnenkomen. Al valt ook wel op dat ik altijd net niet dat ene juiste stofje voor het volgende project heb liggen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echtgenoten weten er niets van ;). Ik heb ook niet altijd liggen wat ik denk te willen, maar kreeg ik soms ook al onverwachte cadeautjes door creatief om te gaan met wat ik wel heb liggen.

      Verwijderen
  6. Ik ben jaloers op jouw orde in de stofla en ik bewonder je koopstrategie. Volgens mij ben jij niet slecht bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waarlijks, een gat!
    Mja, dit jaar is mijn stoffenstapel ook wat gegroeid - euh heel wat gegroeid dus - maar de laatste maanden doe ik echt mijn best om die stapel te doen minderen.
    Jouw methode vind ik echt super, alleen weet ik niet of ik zelf de discipline heb om dat echt zo bij te houden. Al zal het zeker helpen bij het nadenken of je idd dat nieuwe stofje nodig hebt!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn eerste doel is niet groter worden of kopen om op de stapel te leggen. Maar al wat ik uit de kast haal, is natuurlijk mooi meegenomen :)

      Verwijderen
  8. ik ben een hamsteraar, absoluut! Ik zou hier niet in slagen, ik hoop de solden door te komen, als ik gewoon al zie hoe vaak ik me in december heb laten verleiden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen schermen open klikken, dat helpt hier het meest van al :). En bakstenen winkels vermijden als de pest, dat ook.

      Verwijderen
  9. Als alles hier eens op zijn effen is maak ik eens een blogpost van mijn privé voorraad ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. -schaterlach- volgens mij is die ook aanzienlijk, daar ben ik wel benieuwd naar... Om mijn plaatje volledig te maken, moet ik er wel bij zeggen dat dit niet mijn volledige voorraad is ;).

      Verwijderen
  10. Ik heb mijzelf heel lang kunnen voorhouden dat ik genoeg had, en toen, twee verwerkte stofjes later, eh... toen niet meer. Alle remmen los! Het begon met black Monday denk ik... in ieder geval koop ik in golven. Heel veel in eens, en dan terug en hele tijd niets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar ;). Hoewel ik me kon inhouden met dat monsterweekend #oef

      Verwijderen
  11. Ooooo die schuif !!! In de Banier hebben ze er ook zo eentje.....kan ik uren in neuzen...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel herkenbare aanpak. Niets kopen lijkt me straf. Aan elk stofje dat ik koop moet een project gekoppeld zijn. En ik kan ondertussen ook veel beter tegen mezelf zeggen dat er binnenkort weer mooie nieuwe stoffen zullen komen paraderen... Wegdoen blijft hier echter ook moeilijk. Mijn recykleer kast heb ik vorige week wel nog eens uitgemest. Ik gebruik ze wel af en toe, maar minder dan wat ik bij hou.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hm, ik word ook wel moe van alles dat ik "zie" in mijn stoffenkast maar waar de tijd en/of energie me voor ontbreekt ... Dus ik rem mijzelf behoorlijk af met stof kopen.

    Jouw regel heb ik nooit kunnen begrijpen, haha, maar als het jou helpt, top ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :). Het helpt mij, en zo moeilijk is die niet hoor. Ik denk dat iedere hamsteraar een systeem moet vinden dat voor hem/haar werkt, hoe je het juist doet, dat maakt niet zoveel uit denk ik.

      Verwijderen
  14. Ik durf mijn mooiste stofjes amper te gebruiken. Ik denk altijd dat er betere projecten zijn ….dus de mooiste stuks blijven in de kast (stom, ik weet het)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik ook. Of nog zo eentje; 'als ik enkele kilo's minder weeg, knip ik in dat stofje'. Ondertussen kan ik me daar beter overheen zetten, en durf ik ook al in zo'n parel knippen - maar het kan beter, werkpuntje dus!

      Verwijderen
  15. Alhoewel ik mijn stofjes heel gericht koop, zijn mijn ogen weleens groter dan mijn naaitijd... De stofjes komen en gaan in de kast, zolang er altijd maar een stapeltje aanwezig is, vind ik het best. Mijn knopenvoorraad koester ik als een ware schat. Elke gek zijn gebrek zeggen we hier dan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ben vooral benieuwd naar hoe je dat doet om al die stofjes zo mooi georganiseerd in uw kast te krijgen! Bij mij zijn dat bollekes, en in t beste geval rechthoekjes die allemaal verschillende afmetingen hebben. Kom, vertel uw geheim!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klik eens op het label 'stof', het schrijfsel onder dit bericht is hoe ik het doe. Ik wikkel alle stof tot 150cm rond een A5 en stop die zo in mijn lades. Grotere lappen, die wikkel ik rond een A4. Op die manier kun je dat mooi in de kast stoppen zonder dat het een rommeltje is.

      Verwijderen
  17. Ik rem mee. Zo ging ik naar Verkempinck vandaag voor een teststofje voor communiekleedje te maken en kocht niets anders. Fier op mezelf. En de nieuwe Soft cactusjes lagen daar zo verleidelijk met al wat korting te blinken. -ik dacht vooral ook aan een laatste bestelling die nog afkomt en de ganse voorraad thuis natuurlijk-

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoera zeg! Hoewel, die 'laatste bestelling' klinkt niet zo goed ;)

      Verwijderen
  18. My God, zwijg me ervan! Jij bent een hamster, maar ordelijk. Ik ben een chaotische hamster. Dozen gevuld om te verkopen en kom er maar niet toe om ze op te meten en foto's van te trekken... Fffft (Maar ik ben wel een gelukkige hamster, nog steeds)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, hier staat ook zo'n doos klaar. Een dezer dagen vul ik die nog wat meer en probeer ik onverbiddelijk te zijn. Binnen dit en twee weken moet dat online staan. Maar ik blijf ook een gelukkige hamster :)

      Verwijderen
  19. Volgens mijn dochter hebben wij hier 'een winkel' thuis... echt, als we in een stoffenwinkel staan, zegt zij doodleuk aan die dame 'mevrouw, wij hebben thuis bijna evenveel als jij hier hebt', alé met dat verschil dat ik niet de ganse rol heb....:-)
    Ik zal wel moeten minderen, ons huis moet LEEG, het wordt immers met de grond gelijk gemaakt (naar schatting heb ik een dik half jaar) en ik kan toch moeilijk een container huren voor mijn stoffen... dat krijg ik hier thuis niet verkocht :-))
    Dus ik begrijp je helemaal, voel diep met je mee, en jij wordt mijn figuurlijke schop onder de kont :-) Merci daarvoor xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. -schaterlach- wat ben ik blij dat ik hier de eerstkomende tijd niet meer hoef te verhuizen, stel je voor zeg! Dus ik duim voor jou en je voorraad - volgens mij is die trouwens heel wat groter dan die van mij ;)

      Verwijderen
  20. Ik ben ook een stoffenhamster. Hoewel ik hard mijn best doe op de rem te gaan staan, er komen steeds nieuwe patronen uit die ik wil maken en dan heb ik daar toch weer net niet het stofje voor en je bent vertrokken. Of je kan echt niet weerstaan aan een nieuwe collectie (cfr. Soft Cactus). Ik heb al een paar van mijn stofjes verkocht voor het goede doel (een actie die we deden voor MFL) en ga er binnenkort ook online zetten. Ze mogen iemand anders kast gaan vullen. Anderzijds is een voorraad hebben ook leuk, je hebt wel altijd iets waar je wat mee kan.Ik ben eens benieuwd of het mij gaat lukken die stoffenkast wat leger te krijgen en ook zo een gat te creëren zoals bij jou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel succes! En ik ben van dezelfde overtuiging, een beetje voorraad is ongelooflijk handig; met bijna om het even welk project kan ik van start gaan ;).

      Verwijderen
  21. Ik ben nog maar een ar maanden bezig en merk dat ik aardig op moet passen dat ik niet blijf kopen Hihihi. Vind wel dat jou stofjes heel mooi oogeborgen heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik hamster stoffen, wolletjes, en kralen :( . Ik moet je truuk eens gaan toepassen denk ik want mijn kasten puilen uit ....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. -schaterlach- Over die kralen moet ik je nog eens mailen!

      Verwijderen
  23. Knap gedaan! Ik hou ook in een Worddocumentje bij wat in en uit gaat. Momenteel sta ik op 2 out, 1 in :) Mijn voornemen voor 2016 is alle stoffen opnaaien die ik voor 2015 kocht. Van 2015 weet ik perfect wat ik kocht, dus de stoffen van daarvoor moet ik dat jaar opwerken. En wat in december nog niet verwerkt is, moet ik verkopen. We zullen zien wat dat gaat geven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit jaar kwam er niet zoveel binnen, het grootste deel van de voorraad is van mijn eerste twee jaren als stofverzamelaar - dus die krijg ik volgend jaar ook niet opgewerkt vrees ik :). Maar wat een goed idee, om te verkopen wat je voor december niet opgewerkt krijgt. Om over na te denken!

      Verwijderen
  24. Hier maar een mini voorraadje stof in bakken.Gewoonlijk koop ik stof wat ik direct ga verwerken.Maar gewoonlijk heb ik dat ruim genomen met het resultaat dat ik nog al resten heb liggen ;) en sommige stofje bereiken hun doel niet!Ben benieuwd welke stofjes je gaat verkopen.Je bent in elk geval goed bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik afgelopen jaar ook geleerd, 'nipter' stof kopen met bijna geen resten meer als gevolg. Een van mijn grootste zondes is Mondepot, want de stof die daar passeert, kan je meestal niet ergens anders kopen. Naja, werkpuntjes moeten er altijd zijn hé.

      Verwijderen
    2. Ja daar komen inderdaad pareltjes voorbij!We doen ons best,hé!

      Verwijderen
  25. Hier nog drie grote bakken vol stof en een plan om minstens één leeg te naaien voor we terugkeren naar België. Ik dacht dat ik maar drie bakken vol had meegepakt, maar doordat er nog veel stofjes in andere dozen gekropen waren en alle teruggevonden stofjes naar de bakken gaan lijken ze maar niet leger te worden... Ik durf niet meer zeggen dat er meer uitgaat dan in komt sinds de liesellove bon opgebruikt werd, maar ik doe wel nog altijd mijn best om de voorraad niet meer te laten groeien. Stofjes... Ze moeten maar zo mooi niet zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij bent super goed bezig, met al die naaisels die ik zie passeren :), je plan zal ongetwijfeld lukken!

      Verwijderen
  26. Superens gedaan! Zoveel uit!
    Ik wou dit jaar ook stashbusten maar het bleef een beetje te vaag en verwaterde. Alles in een bestand bijhouden is een super idee. Een excelleke dat ik dit haar ook ga makenaar! Thank's voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Die extra regeltjes, ik ken ze ook. Ik zie vanalles als ik naar mijn stofjes kijk! Maar de tijd ontbreekt.. Project orde is aan de orde!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hihi, we kunnen hier haast een hamsterclubje oprichten. Aan potentiële leden geen gebrek. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.