[BfL] Vreetz'oppers

zondag 23 oktober 2016
436-01

"Of we misschien ook wat knuffels konden naaien?" Wie mij wat beter kent, weet dat je me sommige dingen geen twee keer moet vragen. Tuurlijk kunnen we knuffels naaien en eventueel konden we daar zelfs nog een schepje bovenop doen door zorgenvriendjes te maken.
Misschien hebt u een kind dat een zonnetje in huis is... zelf heb ik een ander exemplaar in huis. Een kind dat zo gevoelig is dat het plaats heeft voor haast elk gevoel van wie rond hem leeft. In het meest ideale scenario gaat dat kind slapen met in dat kleine hart de zorgen van ons vier, op een schooldag mag je er daar minstens zo'n dertig personen bij tellen. En dan staat het bed nog niet eens in het UZ Gent.
Zorgenvriendjes lossen geen problemen op, maar geven kinderen de ruimte om hun zorgen te tekenen of op te schrijven. Het briefje verdwijnt daarna in de mond van het zorgenvriendje, de rits houdt ze stevig opgesloten.

436-02


Dit is ondertussen het derde patroon waaraan JIJ kunt meenaaien voor de afdeling
kinderoncologie van het UZ Gent - klik voor patroon 1 of patroon 2. Moet je ze allemaal
maken? Nee! Met ieder maaksel kunnen wij een kind even zijn/haar zorgen laten
vergeten, dus wij zijn blij met alles wat jullie maken! Ga gewoon aan de slag
met het patroon dat jou het beste ligt en hou je maaksel bij tot alle patronen
gepasseerd zijn. Daarna krijg je nog zo'n twee weken de tijd, in de eerste helft van
november
 kun je jouw pakket afgeven in een van de inzamelpunten of opsturen.

Hier vind je de patronen, bij Annelies kun je binnenkort meer lezen over de
goede doelen die wij - en jullie!! - dit jaar steunen met onze actie. Net zoals vorig
jaar komt er in november een veiling waarvoor je lotjes kunt kopen.


436-03
436-04

Het patroon is -ahum- lijvig geworden. Er is ook geen rechte lijn van begin tot einde, laat het me je even uitleggen:
  • Er zijn drie 'lijfjes' voorzien, kies wat je het meest aanspreekt (print ofwel pg 1, 2 of 3). Ik koos ervoor om ze niet over elkaar heen te zetten, dat zorgt uiteraard voor wat meer pagina's.
  • De pagina's die volgen omvatten varianten op armen, benen, ogen en 'begroeing'
  • Tot slot zijn er ook nog enkele 'extra's; appliceer je graag nog een ster, een hartje, slagtanden, ... Ik geef je enkele mogelijkheden mee, maar the sky is the limit, gebruik je fantasie en verras mij!
  • Bij de meeste patroondelen is er naadwaarde voorzien, even goed de eerste pagina lezen verduidelijkt veel. Lichtgrijze lijnen zijn de afgewerkte maten, de zwarte zijn kniplijnen.
  • Er staat enkel een kniplijn voor de rits, zelf teken ik daar geen naadwaarde bij, maar zet mijn rits er op voldoende afstand in zodat die naadwaarde ook niet nodig is.
  • Heb je een lichte ritsfobie? Dit is dé kans om je erover te zetten... afwerking is niet nodig, je naait gewoon over de uiteinden van de rits heen. Voel je je toch niet zeker genoeg? Maak dan een gewone knuffel in plaats van een zorgenvriendje. In dat geval moet je uiteraard wel naadwaarde voorzien als je het hoofd in een ander stofje wil.
  • Wat heb je nodig? Met restjes stof kom je erg ver, een rits om de zorgen op te vreten en eventueel wat kussenvulling geven je zorgenvriendje wat dikte. Vliesofix is handig maar niet noodzakelijk als je speldjes gebruikt.
436-05



a - Kies een lijfje en knip alle patroondelen

BFLTIII01

b - Maak de armen en benen die jij wil en bevestig ze op het lijfje

BFLTIII02
BFLTIII03
BFLTIII04
BFLTIII04B

c - Geef je zorgenvriendje ogen en 'begroeiing' en bevestig deze

BFLTIII05
BFLTIII06
BFLTIII07
BFLTIII08
DSC_7773

d - Naai de rits (mensen-met-een-fobie: dit is hét moment om een overwinning te boeken!)

BFLTIII09
BFLTIII10 BFLTIII11 DSC_7774

e - Naai je zorgenvriendje samen en werk af

BFLTIII12B
BFLTIII13
BFLTIII14
BFLTIII15 BFLTIII16

Naai je mee en heb je een blog? Plaats dan deze button - hier even klikken - om
iedereen te tonen dat je aan de actie meewerkt. Op 7 november verzamelen we
jullie maaksels via een linkparty - geen paniek, we leggen jullie uit hoe je kunt
meedoen, ook ZONDER blog, instagram of facebook.
Naai je mee en zit je op instagram? Deel je maaksel met #bfl2016
Dank je wel aan iedereen met een warm ♥ voor onze actie!





Ik hoop met heel mijn hart dat jullie massaal dit patroon naaien in het kader van onze
Bloggers for Life actie. Voel je vrij om het ook daarna te gebruiken, maar doe het
uitsluitend voor eigen gebruik of om het iemand cadeau te geven. Ik stak hier uren
en uren tijd in -écht!- en wens dit patroon, deze tutorial of creaties die hieruit
ontstaan niet voor commerciële doeleinden tegen te komen. 

50 opmerkingen:

  1. Wat een leuke knuffels, zorgvriendjes! De tijd vliegt te snel... heb de stofjes voor het vorige patroon klaar liggen maar tijd om te naaien moet ik nog vinden 😉 maar komt goed hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zwijg me van snel vliegende tijd ;). Maar ik ben ervan overtuigd dat je ergens wel een momentje zult vinden... je hebt ook nog tijd hé!

      Verwijderen
  2. Iets wat ik al heeeeeel lang eens wilde maken, en bij deze is het "lijvige" patroon geprint. Het gaat ervan komen, hoera!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé, dat is ook een leuke. Ik maakte er ook al eentje voor ongeveer dezelfde reden als jij ze maakte. Maar zo met handleiding gaat dat eens zo vlot gaan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooh! Super! Zo'n leuk projectje!
    Doen we!
    Zus 1

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oooh, wat een geweldig projectje! Dat gaat hopelijk heel wat zorgen wegnemen van al die (b)engeltjes <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier in huis werkt dat toch goed - confronterend ook soms, als ik lees/zie waar zij in hun hoofdje mee blijven zitten.

      Verwijderen
  6. Wat een heerlijk hartverwarmend idee! Het patroon is hier afgeprint, dat alleen al laat je glimlachen! Jouw creatieve bewoordingen zijn machtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Alweer een leuk project! Denk dat ik er ook eentje extra maak voor mijn oudste dochter ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn gewoon fijn om maken, het komt niet op eentje meer of minder. Het aller aller moeilijkste - eerlijk waar - is kiezen welke pootjes, oogjes en oortjes je het liefst wil #schaterlach

      Verwijderen
  8. Zo eentje maak ik ook zeeeeeker! Kvind het zo'n leuk concept, die zorgen-vreters! Ik had er als kind ook eentje kunnen gebruiken..... Dus we gaan aan de slag voor die zieke kindjes voor wie mijn moederhartje bloedt. Vraagje: moeten die bijpassend zijn bij de tuttedoekjes? Ik bedoel: zijn er kindjes die twee dingen krijgen? Of hoe moet ik dat zien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, die hoeven niet bijpassend te zijn. Ik zit in een zwart/witte periode, vandaar dat die van mij bij elkaar lijken te horen ;).
      Alles wat we krijgen, gaat in één grote doos (of dozen, hopen we toch) naar het UZ, dus we weten helemaal niet wie ze juist gaat krijgen, op welk moment. Maak maar gewoon waar je zin in hebt, met de stofjes die je leuk vindt!

      Verwijderen
  9. De max mevrouw khadetjes!! Ik print hier af se!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ah, ik wilde dit al lang maken! En ik ben een rits-fobie-persoon, dus ik ga me der gelijk over zetten! Het vorige is nog niet af, maar ik doe mijn uiterste best om dit klaar te spelen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt Joke, dit is een van de plezantste dingen om een rits in te stoppen. Het steekt niet zo nauw, je màg zelfs niet dicht bij de rits stikken en in plaats van die af te werken met allerlei flapjes en dingen, stik je er gewoon overheen. Dat komt helemaal goed, ik beloof het je!

      Verwijderen
  11. Deze zijn écht, maar dan ook écht supertof! Wat moet het heerlijk zijn om zo'n vriendje te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Aaaah, ik moet dringend in gang schieten!!! Maar die to-do-lijst is al zo ellendig lang...
    Fantastisch, deze knuffeltjes!! Het idee erachter is ook zo mooi, dat kan niet anders dan een succes worden! ❤️
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vrouw, je wil niet weten hoe mijn to-do eruit zien. Maar als er nu eens één iets is wat daar voorrang op krijgt, dan is het toch wel dit :). Kies een projectje uit, zet u eraan en op een avond heb je zeker twee dingen gemaakt!

      Verwijderen
  13. vrouw, je bent werkelijk, maar dan ook werkelijk het topwijf der topwijven! Beste partner die ik me ooit kan wensen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Moest ik er bij wonder in slagen om de tijd te vinden een geslaagde (lees: geen horrible chucky exemplaar) knuffel te maken, dan hoor je er nog van ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Spreken we af dat als uw kinderen Chucky plezant vinden, dat wij die dan krijgen #schaterlach. Je zou er versteld van staan wat kinderen geestig vinden terwijl wij ze absoluut afgrijselijk vinden.

      Verwijderen
  15. Héél tof projectje, de kinderen willen er natuurlijk ook eentje, OMG mijn planning:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gho, eigenlijk vallen ze best nog mee om te maken. Het hangt er wat van af hoeveel toeters en bellen ze je geeft ;). Een 'simpele' versie die krijg je zéker op een tweetal uur af, printen, knippen en stikken inclusief.

      Verwijderen
  16. Zo cool! Hier ga ik tijd voor proberen maken!
    Eigenlijk vraagt de zoon des huizes er ook al lang eentje, bandwerkje!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben er volop aan bezig. Wat een fijn patroontje en een applaus voor keergaten die niet aan de buitenkant zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. oh! janne heeft er zo eentje in haar bed liggen(een gekochte wel te verstaan) die af en toe echt zorgjes toegestopt krijgt. SChattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik printte het lijvig dossier en lag al dubbel met het lezen van de namen die je aan de patroondelen gaf. Ik ga nu aan de slag!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik wil graag meedoen maar kan op een of andere manier niet het patroon van het monster downloaden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat vreemd Sonja, hier lijkt het prima te lukken!
      Klikte je op 'patroon' vlak voor de opsomming? Probeer het nog eens en als het niet lukt, stuur je me dan een mailtje op khadetjes at gmail dot com?

      Verwijderen
    2. Het is gelukt. De eerste is ook bijna af. Probeer nog een tweede te maken.

      Verwijderen
  21. Dit vraaagt om actie.... En een plan om het dan op de bestemming te doen belanden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien kun je ze ongevuld naar mij opsturen? Vullen en keergaten sluiten is mijn favoriete hobby #schaterlach ;). Zonder zwans, een platte enveloppe versturen zal pakken minder kostelijk zijn vanuit K, niet? En dank je wel voor je enthousiasme ♥

      Verwijderen
  22. Deze ochtend je geweldige patroon gevonden en er onmiddellijk eentje gemaakt. Alleen vrees ik dat ik hem zelf ga houden 😉. Hij is gewoon geweldig geworden. Stoer en toch superlief.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Door buikgriep pas vandaag eentje in elkaar kunnen steken , tot wanneer heb ik tijd om er nog af te werken ? Heb er nog gesneden liggen maar je ,heeft het nog zin ? Groeten, Martine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, je hebt tijd tot 19 november om ze binnen te brengen of op te sturen!

      Verwijderen
  24. straks eens op zolder kijken waar die monsterstofjes liggen. ik ga er misschien wel maar eentje af krijgen, maar dat is dan beter dan geentje, en nu er even niet meer gehaakt wordt, heb ik misschien meer tijd dan gedacht, lol

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Onze zorgjuf wil het gebruiken voor haar klasje ! Dank ke wel voor al het werk !

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Enorm bedankt voor het patroon en de beschrijving. Ik heb met enorm veel plezier er eentje gemaakt!. Dankzij de duidleijke foto's en patroon echt heel goed gelukt!! Dank dank dank!!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.