Proefdraaien...

maandag 16 juni 2014
Ik zag een schoon jurkje en had onmiddellijk een dat-wil-ik-ook gevoel. Niets aan te doen, ik ging dat jurkje ook maken... Een naaiwinkel en twee krantenwinkels later had ik het boekske en ging ik eraan beginnen!

219-01

Toen kwam het uitstelgedrag. Zou het me wel flateren? Plooien en mijn rondingen, dat is niet altijd de ideale combinatie. En in welk stofje zou ik het dan maken? En misschien toch nog even wachten met voor mezelf naaien - kwestie van enige kilo's later te zijn, en zo, je kent dat misschien wel. Je hebt me al door hé, het boekje belandde op de stapel.

219-02

Er doken nog meer mooie versies op, de spreekwoordelijke stamp werd echter gegeven door een huwelijksfeest dat plots wel erg snel dichterbij kwam. Geen gekochte outfit, ik ging het zelf doen. En wel nu. Met dat patroon. Twee lappen stof werden uit de voorraad opgevist, en ik ging de worsteling van de maattabel aan. Gezien mijn onvermogen om in één maatje te passen, maakte ik eerst een proefmodel in een vrolijk stippenstofje.

219-03

Dossier "de aanpassingen" - Voor het bovenlijfje baseerde ik me op mijn borstomtrek; ik zat 1 cm boven de normale omtrek, maar gezien de afvalwedstrijd rondde ik naar beneden af. Ik las bij haar dat ze het bovenlijfje aanpaste in de lengte - leve mijn uitstelgedrag -, en aangezien ik volgens diezelfde maattabel een halve reuzin ben, voegde ik zes cm toe halverwege het lijfje - bij nader inzien ga ik die cm's over het lijfje verdelen, aan de bovenkant mag het ook wat meer hebben. In het rokdeel werd eveneens vijf centimeter toegevoegd, maar die trok er ik terug af bij het omzomen. Een fijn lesje patronen aanpassen ;)
Er was ook sprake van een kleine primeur - voor mij toch. Ik werkte tot nu toe nog nooit met een beleg. Deels uit luiheid (pff, al die verschillende stukken aan elkaar stikken voor de voering) en deels uit koppigheid (ik las hier en daar dat het niet zo evident was om het te doen) wou ik het deze keer wèl proberen. Het was wat gefoefel en mijn grijze hersencellen werden enigszins overbelast, maar het lukte! Tada... een jurk mèt beleg.

Het jurkje past perfect, dikke duim voor de maattabellen van La Maison Victor - valt het op dat ik kleuters in huis heb? Het bovenlijfje is mooi aansluitend, de ruglijn is prachtig en ik voel me een halve madam. Waar is die 'schoon' stof?

54 opmerkingen:

  1. Jij hebt courage ! Eerst die testversies ... zou ik ook eens moeten leren van je ! Maar dik geslaagd !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lol, dit is waarschijnlijk de allereerste keer dat ik een testversie maak. Maar met jouw plooiwerk van vorige zomer in gedachten, en dat van mij van voorbije winter wou ik deze keer écht wel zeker zijn ;). Familietrouwfeest, remember.

      Verwijderen
  2. Ik vind dit toch ook al een hele mooie versie. Ik ben dan ook fan van bolletjes. Mooi gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik wou graag een 'draagbare' testversie, anders is dat zo'n zonde hé.

      Verwijderen
  3. Wauw, geslaagd! Ik heb hier vandaag ook geproefdraaid! Enkel nog de armsgaten dichten en omzomen. En dat bovenlijfje moet ik in 't vervolg ook verlengen. Gij zijt slim geweest!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had het gelukkig gelezen bij Kaatje's Naaisels - daar ging ik zelf écht niet opgekomen zijn.

      Verwijderen
  4. da's al serieus in orde voor een testje he :)
    nu nog wat meer zon en dat kleedje komt de kast niet meer uit

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als dit je proefjurk is hoe ziet de echte jurk er dan uit?Ik vind het ook een mooi modelletje enkel dat het van voor zo hoog dicht is,is niets voor mij en omdat zelf te veranderen daar ken ik nog te weinig van.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ah!!! ik vond het modelleke ferm tof, maar de stof iets minder..nu snap ik het! ben curieus!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi! Heel geslaagd proefmodel! Al benieuwd naar de "echte" versie!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi en dat voor een testversie.wat gaat de echte jurk dan el zijn. Supermooi?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Héél geslaagd!
    Ik durf mezelf nog niet te wagen maar had mijn oog ook al laten vallen op dit patroon. Wie weet, nu ik het jouwe gezien heb.
    Benieuwd naar de 'schone stof', wat zal dat geven?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geslaagd herexamen voor meneer! Mooi!! Staat ook op het programma voor een trouwfeest in augustus. Ik kan nog me nog wat uitstelgedrag permitteren;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Schoontje en het staat je ook heel goed.
    Alleen heb ik de indruk dat de nepen in het bovenstuk niet helemaal goed zitten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! En je hebt helemaal gelijk, vandaar dat ik mijn verlenging ga verspreiden, ik neem het boven de taille wat weg en voeg wat toe tussen hals en borsten - ik vermoed dat het probleem dan gaat opgelost zijn (tips zijn welkom hoor!)

      Verwijderen
    2. Dat lijkt mij inderdaad beter.
      Uw eindstiksel zou moeten uitkomen op de plaats waar uw tepel zit.Maar ik vind hem zo ook al heel geslaagd hoor.

      Verwijderen
    3. Ge zijt een schat! Maar het zijn wel geen losse stiksels, het zijn prinsessenaden - vandaar mijn initiële aarzeling om ermee te rommelen ;)

      Verwijderen
    4. ??? en nu in het Nederlands ...

      Verwijderen
    5. Lol Jo, allé, gij moet toch kunnen volgen hé. Patricia merkte terecht op dat mijn naden naar de borst toe (hals naar beneden) niet zo mooi zijn - kun je op de foto zien. Ik stikte er niet zo schoon (= reden 1) maar mijn borsten hangen precies lager dan normaal (= man, zwaartekracht en zo, en dat op mijn leeftijd ;), dus komt de naad niet zo mooi uit. Om echt een mooi passend kleed te krijgen, ga ik die prinsessennaad (tja, ik verzin het niet zelf zunne, zo heten die dingen echt) wat moeten aanpassen.
      Had je me vorig jaar verteld dat ik dit ging weten/zeggen, ik lachte je vierkant uit. 'k Ben een nerd aan het worden en ik vind het eigenlijk helemaal niet erg ;)

      Verwijderen
    6. Ik lees dat je cm zal bijvoegen, maar waarom neem je geen maat groter en neem je dan in ... dat lijkt mij makkelijker dan cm bij te voegen.

      Verwijderen
    7. Hé Katrien... een maatje groter gaat me niet de cm's geven die nodig zijn (ben zo'n tien centimeter groter dan de vrouw-voor-wie-het-patroon-gemaakt-is). Als ik een maat groter teken, dan zouden de naden juist kunnen zitten, maar zal het nog steeds te kort zijn. Lol, maar ik had het op die manier nog niet bekeken! Misschien moet ik een combinatie van beide doen.

      Verwijderen
    8. Ik zou je patroon dat je nu gebruikt eens op een maat groter leggen.Meestal vermaak ik gekochte bloezen die mijn schoonmama koopt.Ik maak de naden los en schuif er wat mee.

      Verwijderen
  12. ik ga het kleedje maken in het meest schreeuwerige effen fuschia of grasgroen, maar naast de kleur twijfel ik nog tussen een schitterende lap linnen of stretchkatoen ... en dan nog tijd vinden :-) Heel mooie versie en benieuwd naar de 'definitieve' stofkeuze ...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh, ik heb zaterdag ook een trouwfeest en ik ging ook de June Dress maken, maar ik haal het niet meer. Beloftes voor juffencadeaus en avondvergaderingen strooien roet in het eten. Had ik het maar niet zo lang uitgesteld. :-(
    Voor een testversie is je jurk super trouwens! En dankzij mijn uitstelgedrag kan ik jouw tips meenemen, want ik ben ook geen kleintje en helaas uit zich dat meer in een lang bovenlijf dan in lange benen.
    Nog een vraagje: gebruik jij zoals voorgeschreven een 'stijver' stofje? Ik had namelijk al een gewoon katoentje gekocht ...
    Dikke duim! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maakte de jurk - inclusief patroon tekenen en knippen - op twee avonden...
      Dit is een gewoon, dun katoentje, ik twijfel nog steeds voor de uiteindelijke stof. Het zal echt mooier vallen met iets stijvere stof, de rok gaat mooier zijn denk ik!

      Verwijderen
  14. Amaai en dat voor een testversie! Knap zunne en 't staat je goed... en dit stofke vind ik ook al schoon! Benieuwd hoe de feestelijke versie er gaat uitzien?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Past perfect, knap gedaan ( en aangepast! )

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel mooi! Toen ik het kleedjes zag in LMV dacht ik dat het mij niet zou staan. Maar nu ik jouw versie zie begin ik toch te twijfelen..

    BeantwoordenVerwijderen
  17. een heel knappe testversie! ik denk met een "feestelijk" stofje dat dit een heel schoon kleedje gaat worden om naar een trouwfeest te gaan, hm mss doe ik dat ook wel want een familietrouwfeest hebben wij ook nog in september. Dit jurkje staat sowieso eveneens nog op *mijnsteedslangerwordendtodonaailijstje* :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zwijg, is het niet de bedoeling dat die lijstjes oneindig zijn ;)

      Verwijderen
  18. Hier ook al gemaakt voor een komend trouwfeest , mét succes ook qua pasvorm !
    Chapeau dus voor LMV hun taillering ( of hoe zeg je zoiets ? ) :-)
    Ik heb bovenlijfje ook verlengd met 6 cm , maar bij mij zitten de prinsessennaden wel nog mooi ´op de plaats´ .
    Het bovenstukje had ik ook eerst ( zonder beleg en afwerking ) in baalkatoen vlug in elkaar gestikt om zeker te zijn van de pasvorm .
    De blauwe bolletjes versie is alleszins leuk voor elke dag :D
    En hier ook heel curieus naar je ´echte´ stof ...
    Groetjes ,
    Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waar stopte jij de verlenging? Tussen borst en taille? Ik ben gewoon groot, dus ik vermoed dat ik de lengte over mijn hele lijf moet verdelen ;)
      Maakte je de jurk ook in gewone katoen of in iets zwaardere stof... aaah, ik ben gewoon benieuwd!

      Verwijderen
  19. Heel schoon! Laat die mooie stof maar komen. Al vind ik deze versie ook wel heel draagbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooi! Wat is dat toch leuk als het lukt, jurkjes voor jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. het staat je prachtige, super mooie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. O neen, nu wil ik zéker zo'n June dress :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dat proefdraaien heeft wel iets, een zomerkleedje en een feestkleedje, das plus plus :)
    Het staat je geweldig, en heel leuk te lezen dat de patronen naar wens zijn.
    Ik heb namelijk ook een patroontje uit de Viktor op mijn lijstje , voor de zoon van 16, spannend voor een puberzoon werken, jou kleedje geeft me moed :))))

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hier werd er snel doorgebladerd bij het zien van dat kleedje. Jouw staat het echt prachtig, mijn rondingen nemen helaas grotere proporties aan. Maar ik ben kei benieuwd naar jouw 'echte' versie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij kan je aan het lijfje van de jurk-met wat opmeetwerk- een cirkel, klok- of gewone a-lijn rok aan zetten indien je de plooien wil vermijden :-)

      Verwijderen
  25. ik wil hem ook maken en nu zeker alhoewel ik twijfel als ik dat lees van dat verlengen en al... ga ik ook moeten doen zoals bij elk patroon van LMV... ;-) en wat dan met die nepen want ja daar ben ik toch nog niet te goei in mee ;-) ik wil hem binnen 10 Dagen kunnen dragen dus geen tijd voor een testversie want nog een heel feest voor te bereiden ... maar allé wat ik wil zeggen: ik vind hem mooi, op naar de echte versie mevrouw uitstel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ook ik ben van plan om de jurk te maken. Bedankt voor de tips die ik hier tegenkom. Zo te lezen heb ik eindelijk eens geluk met mijn korte lengte (1,58) ;-)

    Maakte jij het jurkje van een soepel stofje? Ik las dat je stevige stof moet kiezen maar dat lijkt me zo warm in de zomer...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lol, ja, ik heb het al dikwijls overwogen hoor, mijn benen een stukje in te korten ;)
      Ik maakte het jurkje in een héél licht katoentje, maar ik denk wel dat het mooier zal vallen in een zwaarder stofje - je rok zal mooier 'staan'. Als je dat niet doet, dan zou ik de zoom van je rok afwerken met biais langs binnen, zodat je rok wat meer doorweegt (lees maar eens bij Kaatjes Naaisels) Veel succes!

      Verwijderen
  27. Oeh I like!!! Die plooiitjes staan je juist supergoed! Valt heel mooi.
    Op je lijf geschreven, ik ben benieuwd naar de 'echte' jurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Heel geslaagde testversie! Dat beloofd voor de echte.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Tis gewoonweg prachtig!!! Waaaauw! Ligt hier ook klaar om te testen, maar eerst de bolle buik weer weg :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Dit is al een prachtexemplaar. Benieuwd naar het "echte" kleedje.
    Je bent toch echt een creatieve duizendpoot hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Amaai, schoon gedaan! Hier zit dochterlief ook te wachten op de June Dress. Maar ik ben nu voor haar eerst (tegen dinsdagavond) met de Little Black Dress bezig, alles is geknipt en het rokgedeelte heb ik moeten aanpassen (ook verschillende maten in één lijf) maar ik heb nu niet nagerekend of het lijfje wel lang genoeg is ... hopelijk is dat bij de LBD niet nodig :-)
    Net als alle anderen ben ik nu ook benieuwd naar de feestversie :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.