Piepeloeren

woensdag 10 september 2014
246-01

Een nieuw schooljaar in combinatie met een nieuwe juf levert hier een schat aan nieuwe woordjes op - leve de sponsleeftijd. De eerste schooldag kwam dochterlief thuis met 'piepeloeren'. Hmm, dacht ik, daar kan ik wel wat mee...

246-02
Stof: Rustique Shark Tooth Teal (Michael Miller) van bij PiekeWieke
Het jurkje komt regelrecht uit mijn verbeelding. Jammer genoeg is die niet standaard voorzien van uitgewerkte patronen, dus combineerde ik naar eigen goesting. Voor het lijfje werd gebruik gemaakt van Lotta - zonder de halsuitsnijding weliswaar. Marte voorziet een onderlinge combinatie van haar patronen, dus werd Louisa boven gehaald en werden de mouwen daarvan gebruikt - ik knipte ze tussen kort en drie kwart.

246-03
246-04

Ja hoor, je ziet het goed, aan de halslijn zit een piepklein piepeloeregaatje - geen patroon van doen, gewoon uit de losse pols. Een kunstje dat herhaald werd aan de mouwen :)
Het knoopje kiezen duurde nog het langst - een turquoise exemplaar bleef zeer lang in de running, uiteindelijk werd het de fel fushia knoopjes om wille van het plezante contrast - en omdat dat gewoon scoren is bij dochterlief.

246-05246-06

Voor het rokdeel werden twee stofbreedtes aan elkaar gezet en liet ik me volledig gaan in het plooien, stikken en strijken van stof. Twee meter later zette ik de lap aan het lijfje en liet ik de rits doorlopen in de naad van de rok - net iets 'instap'vriendelijker in momenten van ochtendlijke spits.

246-07
246-08

Het jurkje zou helemaal af zijn met een schoon schoentje eronder, maar de jongedame mocht zelf kiezen en dat leverde deze exemplaren op. Als 't maar dat is...

246-09
246-10

Kleinste Khadetje haar goesting, mevrouw Khadetjes haar plooirokje - ♥ - en het eerste exemplaar van het najaarsgerief is een feit... Op naar meer!

246-11246-12

37 opmerkingen:

  1. Street...noem ik dat, een schoon kleedje met comfortabel schoeisel onder, meer moet da nie zijn. Ik weet dat ge da nie graag hoort maar echt al en grote zo :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 't kind weet wat ze wilt, net zoals de mama :)
    knap gedaan Sarah ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Scary zeg, ik tekende hier gisterenavond ook net het bovenlijfje van Lotta over, zonder halsuitsnijding, om te gebruiken voor een herfstkleedje voor Lilith :-)
    Heel tof kleedje, ik zou in dat stofje niet direct een kleedje zien, maar het plaatje klopt.
    En amai, wat wordt ze groot!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een echte meisjesjurk die schoolproof is ! Wat wordt ze groot ! (strakjes nog eens overdoen als ze naar het middelbaar trekt ?)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hou van dat piepeloere gaatje!Is dat moeilijk om te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor! De techniek staat beschreven in Homemade wardrobe, maar bij MaZella vind je ook een tutorial (http://madebymazella.blogspot.be/2014/01/een-keyhole-of-gaatje-maken-in-je.html)

      Verwijderen
  6. Mooi! En ik vind die stoere sneakers eronder wel kunnen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zalig kleedje. Ach, die sneakers onder dat kleedje kunnen nog wel, mijn dochter kiest dan weer voor grijze sokken met fluo roze bollen in rode ballerina's onder een paars rokje... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het een match! Ik hou wel van 'speciallekes' ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi! Zo'n piepeloeregaatje kan ook best in een jurk voor mama's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaar haalde ik de techniek, uit de decemberjurk van Fia.

      Verwijderen
  10. Schoon kleedje en zeker da piepeloeregatje, sneakers zen vet cool!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Maar zo schoon. Nu was ik er echt van overtuigd dat je van die stof een hemdje ging maken. Niet dus :) Die combinatie met dat roze, super. En die sneekers maken het eigelijk gewoon af, stoer en toch meisje. I love it!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De groene wordt voorlopig een hemdje ;)
      Ik hou van Hade in het blauw, vandaar de keuze :)

      Verwijderen
  12. Ik kwam eens poepeloeren en zag dat het goed was! Wat zeg ik? Prachtig was!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi! Ook die contrasterende kleurtjes!
    Zus 1

    BeantwoordenVerwijderen
  14. kom de schoenveters van die schoenen passen er toch bij eh :D
    De jurk is wel tof geworden! Hoera voor gaatjes en roze knoopjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Stoere jurk,lijkt helemaal op mijn dochter haar stijl (in het klein dan) LOVE IT.Leuk zo met de gaatjes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Super tof! En ik ben fan van die sneakers met bijpassende veters/kousen :-) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. dat van die schoentjes...daar kan ik me helemaal in vinden. Mijn dochter is al toe aan haar 6de paar "schoenen met lichtjes"(http://www.be.skechers.com/nl-be/meisjes/), en die passen ook niet altijd bij de outfits die ik maak. In jouw geval vind ik de combi eigenlijk nog wel geslaagd.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wohoo! Wat knap. Mijn meisjes zouden zo'n kleine muizenhollekes ook wel leuk vinden. Ik onthou!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi! En een tikkeltje stoer met die sportschoenen en kniekousen, helemaal mijn ding.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. prachtig jurkje! en de schoenen zouden hier ook zeer geliefd zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb hier precies een paar blogposts gemist, want ooo wat ben ik fan van dit jurkje! Vooral dat blauw (waar haalde je je stofje?) en dat roze blijven een topcombinatie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook fan van het blauw (meer nog, er liggen nog zo'n lappen klaar om verwerkt te worden...). Ik haalde het stofje bij PiekeWieke, maar ik zag dat dit stofje ondertussen uitverkocht is. Het is er eentje van Michael Miller, dus het moet terug te vinden zijn!

      Verwijderen
  22. Ik vind het een schone combinatie hoor, moeder en dochter hebben gelijk.
    En dat het moeilijkste werk het knoopje kiezen was ... dat begrijp ik helemaal nu :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik vind het fuchsia accentje ook wel echt top!
    Het steekt prachtig af.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.