"Geplooid"

donderdag 23 juli 2015
340-01

Schoon vind ik dat, zoonlief in een hemd. Gek genoeg draagt dat kind dat eigenlijk niet zo vaak. Aan hem ligt het alvast niet, (voorlopig) draagt hij met veel plezier wat ik voor hem klaar leg - nota aan mezelf, over vijf jaar doe je dat echt niet meer. Nog gekker dan dat, is dat ik eigenlijk wel graag hemden maak. Ervaring leert dat hoogmoed voor de val komt, dus startte ik mijn mini hemdenrally met een simpel exemplaar - en toon jullie dat het laatst, logisch en al.

340-02
340-03

Mintgewijs liet ik me gaan aan de gevouwen bootjes van Soft Cactus. Een stofje dat ik eerst aan me voorbij liet gaan omdat 'iedereen daar toch een hemdje mee ging maken'. Zelfkennis is het begin van alle wijsheid zeggen ze. Bij deze "ik ben een plooier". Moeke Vee, wat karakter en volharding betreft, zoekt u maar een ander ge(s)tikt wijf ;)

340-04
340-05

Bij de combinatie simpel en hemdje, grijp ik steevast terug naar de Gingerbread. Geen poespas of gefrul, een eenvoudig hemdje met een zakje. Om het dat ietsje meer te geven, werkte ik af met geel stiksel en een labeltje uit de zelfkant van de stof. In plaats van de mouwen gewoon om te zomen, werd een overslag gestikt, een trucje dat ik van haar leerde en eigenlijk niet zoveel meer werk is.

340-06b

Dossier "gemaakt" - Het vorige exemplaar werd gemaakt in maat 5 jaar, wat me logischerwijs bij een maat 6 jaar bracht voor dit jaar. In mijn hoofd vind ik dat een moeilijke klik om te maken, want hoewel het kind pas zes geworden is, koop ik die maat al jaren niet meer - ze zijn nogal groot uitgevallen, die Khadetjes. Dus tekende ik het hemdje uit in die maat en vergeleek het met zijn Theo - het patroon althans. Conclusie, het valt zelfs nog wat breder dan een 128 en ik hou wel van aansluitende kleding dus bleef ik bij die maat. Verder kriebelde het om een en ander aan te passen, maar ik hield me keurig aan het patroon.

340-07 340-08

I really like my sun in a shirt... even when he doesn't wear them a lot. I didn't think I would ever say this, but I enjoy making shirt, so for an upcoming party, I made him a new one - ignoring the fact that it won't see the exterior of his closet a lot - Although it's the last shirt to show you, it's the one I started with. Because it was quite a while ago I made one, I re-used a very simple and quick pattern. Straight ahead, you little captain ;)





Stashbusten in 2015: 30 in  - 138 uit  (16 gekocht&verwerkt - 3 hergebruikt - 38 verkocht)  - #1in4uit

26 opmerkingen:

  1. Supermooi, dat hemdje! Het stofje ligt hier ook in de kast, te wachten op een bestemming. Een hemdje staat nog op m'n to do lijstje want dat is er nog nooit van gekomen, misschien moet ik eens een go with the flow doen want je gevouwenbootjesgingerbreadje is fantastisch :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die stofjes zijn héérlijk voor zomerhemdjes... doen!
      --En anders spreken we eens af om er samen eentje te maken?--

      Verwijderen
    2. O ja, supergraag want ik ben nog een hemdjesleek :) Een gezellig naaimiddag of avondje, dat zie ik wel zitten, zeker nu we weten dat we zo goed als buren zijn :)

      Verwijderen
  2. We love hemdjes! En zeker die van jou! Mooi op een prachtige locatie ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi hoor! En heerlijke foto's! Dochter 1 moet niets van hemdjes weten, dochter 2 wel, dus misschien ga ik me dan toch maar eens wagen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi gemaakt! Schattig dat je je zoon een zonnetje noemt in het Engels. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeps... tikfoutje, daar moest eigenlijk mijn donderwolk staan ;)
      Maar het is best schattig, dus laat ik het vrolijk staan!

      Verwijderen
  5. Mooi hemdje! Voor mijn bijna 10-jarige zoon leg ik toch nog af en toe hemdjes klaar, hoor (hij denkt er gewoon niet aan die zelf uit de kast te halen). Enkel bij turnen en zwemmen heeft hij liever een gewone t-shirt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om weten! Allé hup, misschien leg ik over vijf jaar dan toch nog af en toe eens iets van kleren klaar voor hem ;)

      Verwijderen
  6. die lieve blik past perfect bij zijn nieuwe zachte hemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nota aan mijzelf: achter mijn naaimachine kruipen en dringend nog eens een hemdje maken voor de zoon! (zeker na het zien van dit :) )

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn dat u een plooier bent mevrouw Khadetjes, uw zoon vaart er wel bij! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk hemdje, ik kocht om dezelfde reden de stof inderdaad niet. Best vreemd eigenlijk, want mijn zoon zal waarschijnlijk nooit iemand tegenkomen met hetzelfde shirt. Nu maak je me toch weer aan het twijfelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als hij het graag ziet, gewoon doen. Mij kwam het stofje perfect uit voor mijn "mint-feest-plan" ;)

      Verwijderen
  10. Ik vind dat ook schoon, kinders in hemdjes, maar de mijne dragen dat niet graag, en ik strijk dat niet graag. Waardoor we hier de hemdjes tot een minimum beperken. De jongens hebben er momenteel zelfs geen enkel in hun kast, maar binnenkort is er hier een gelegenheid waarvoor er wel op de planning staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Schoon hemdje en de gingerbread zit idd snel in elkaar vergeleken met bv.Theo...
    Mooie fotootjes overigens!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi! Moest ik een zoon hebben... ik zou ook "overstag" gegaan zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De stof ligt hier klaar om ........ een hemdje te maken :-)
    Fijn dat je geplooid bent en iets mooi's hebt getoverd.
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  14. mooi hemdje!! en super leuke foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.