"Geweldig gerief"

dinsdag 17 april 2018

Zo stilaan is het tijd om actie te ondernemen wat betreft lente kleerkast vulling voor dochterlief. Wat buitenkleding betreft is, is ze meer dan voorzien maar de lengte van haar jurken is -euh- eerder pittig kort. Aan de streepjesmuur af te lezen groeit het kind jaarlijks zo'n 8cm, ik hoef er geen tekening dat dat wat 'bedekking' betreft géén goede zaak is #schaterlach.


Ik ben me ervan bewust dat er honderden mooie patronen bestaan - ja, ik wéét het echt, ik doe keihard mijn best om dat te negeren - en toch blijf ik met veel plezier bij wat ik heb; steengoede patronen van Belgsiche bodem. Ik heb Ume klaarliggen op een superschoon stofje, maar omdat ik zin had in een 'snel project' - alsof dat hier bestaat, ik werkte toch twee avonden aan deze jurk - bleef ik bij een Tinny jurk, ondertussen al ontelbare keren gemaakt


M  A  A  T  |  Ik was tegendraads, volgde de maattabel niet en knipte voor dochterlief een maat groter dan vorig jaar, zijnde een 7j verlengd tot een 8j omdat ze ondertussen al 130cm lang is. Had ik de maattabel wèl gevolgd, dan moest ik een 6j in de breedte combineren met een 8j in de lengte. Als het kind de jurk draagt, staat ze niet lang genoeg stil om het goed te zien, maar als ik enkele foto's bekijk, heb ik wel wat spijt van mijn eigenwijze gedrag want hier en daar vind ik het lijfje echt breed vallen - nja, eigenschulddikkebult, ik had beter moeten weten.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Uit het veelvoud van opties, koos ik erg 'sober'; geen kraagjes, colourblock, mouwen, flapjes, ... De jurk wordt vanaf nu gedragen, dus knipte ik een lijfje met aangetekende kapmouwen, en een volle rimpelrok. Ik gebruikte het patroondeel voor de rok trouwens enkel voor de hoogte en knipte twee keer de volle breedte van de stof - anders hou je daar slechts een reep stof van over dat jarenlang in de restjesbak zit ;), dan spendeer ik dat liever aan een jurk die gedragen wordt.

Ten Khadetjeshuize is er wat de vulling van de kleerkast betreft een zomerseizoen en een 'de rest van het jaar'. Deze jurk zal zo goed als het jaar rond gedragen worden, met een - of enkele - laagje meer is dat perfect mogelijk. Onder andere daarom voerde ik de jurk volledig - en ook omdat dat gewoon 'mooier valt' en fijner dragen is. Voor dochterlief maak ik daarvoor graag gebruik van een of andere cirkelrok als voeringsrok (afhankelijk van de stof in huis en de goesting kan dit een kwart-, een halve- of een volledige cirkel zijn); dit exemplaar kreeg een volledige cirkelrok, afgewerkt met biais mee.

Ik 'plande' een gewone, snelle jurk, maar ergens onderweg vergat ik dat #schaterlach. Zo werkte ik bij het lijfje de mouwsgaten af met paspel en dacht ik dat het wel mooi zou zijn dat te herhalen bij de hals. Het patroon is normaal relatief hoog op het rugpand - dat wou ik niet -, dus knipte ik er op het gevoel een kleine v-uitsnijding in, die met paspel werd benadrukt.
Voor het voorpand knipte ik een lange strook (de lengte van twee rokdelen) van 12cm, die werd dicht gestikt, gekeerd, gerimpeld en vastgestikt. "Geweldig gerief om aan te prutsen tijdens de les", zo werd mij verzekerd. Wat zou ik af en toe graag terug een 7jarige zijn, denk ik dan <3


| Patroon: Tinny jurk van StraightGrain | Stof: Fruit bowl (Cloud 9) van De Stoffenkamer |





Stof in 2018: 7 in  -  48 uit  (16 gekocht&verwerkt - 10 verkocht - 0 gekregen)  - #1in6uit

21 opmerkingen:

  1. Heel leuke bedekking voor de zomer en de rest van het jaar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig gerief, ze had het niet beter kunnen verwoorden! En dat gaat niet alleen over de ruffle wat mij betreft :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ze weet haar woorden wel te kiezen, die dochter van ons ;). Ik vind het alvast een mooie aanvulling van haar garderobe <3

      Verwijderen
  3. Wat een leuke toevoegingen deed je. En ach dat t toch een groter project werd, dan kun je er ook langer van genieten ; )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben van hetzelfde gedacht! De jurk draaide ook wat langer uit dan ik in gedachten had, op een of andere manier kwam alles hier mooi samen :)

      Verwijderen
  4. Awel, die stof zou ik nooit nie kopen, ik denk dat ik ze nog niet zou zien liggen. Maar jij maakt er weer iets geweldig schoons mee. Topmoeder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook niet wat ik standaard zou kopen, maar minder stof kopen betekent blijkbaar ook met andere ogen kijken... in ieder geval, met een licht gebruind velletje zal dat dochterlief geweldig staan!

      Verwijderen
  5. Uhuh, supersimpel jurkje :p Knap wel dat je dat op 2 avonden af krijgt! Ik vind 'm prachtig, de stofkeuze, de details, ... af!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach Je hebt misschien wel een punt.
      Maar hé, uiteinlijk is een Tinny wel een jurk die ik misschien al 20 keer maakte, dus dat valt onder 'simpel', althans, in den beginne toch ;).

      Verwijderen
  6. Hier zouden wat meer avonden nodig zijn om zo'n prachtige jurk klaar te krijgen!Top werkje gemaakt ;-)Als ik dit zo zie vind ik het jammer dat ik nog niets van naaien kende toen mijn dochter zo jong was...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!

      Ik realiseer me dat ik zit te zeuren over 'twee avonden' omdat mijn compagnon aan mijn tafel haar jurk (haha, ook een Tinny) op 1 avond afkreeg en dat ik er nog eentje bij moest plakken. Maar eigenlijk is dat helemaal ok :).
      Ik ben ook blij dat ik nu kan en mag naaien voor haar, ik begon met naaien toen ze twee werd, ik vond het toen al jammer dat ik daarvoor nog niet kon naaien - misschien wel een geluk, want die ieniemienie naaiseltjes, daar heb ik eigenlijk niet echt het geduld voor!

      Verwijderen
  7. Mo allé, deze post verscheen nooit in mijn blogfeed. Shame on bloglovin'! Maar soit, blij dat ik hem toch nog zie, want zo mooi, alweer! En die opmerking van jouw dochter, wahaha, eerlijk is wel hé :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Alweer zo'n mooie! Ik moet misschien toch ook eens aan de Tinny...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh, véél hartjes voor de paspel en de V-rug! Het doet me terugdenken aan Lenes lentefeest-Tinny (oh ja, daar heb ik nog een ongeblogde testversie van liggen die eindelijk past - ik heb dus ook al een te brede Tinny gemaakt hoor)!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.