[ls2gether] "Ga eens vreemd"

maandag 23 april 2018

Zo af en toe foeter ik wat op Marjolein - mea culpa lieverd - omdat ze me "weer wat aandoet met haar hersenspinsels". Ja, ik heb het over de nieuwste voorwaarden van Let's Stick Together zijnde lente - buitenlands patroon - voeg een leuk detail toe. Met die eerste heb ik hoegenaamd geen probleem, de zon zorgt ervoor dat ik spontaan goesting heb me te verliezen in luchtige maaksels. Dan komen we bij 'buitenlands patroon' en ik kijk al iets smeriger, om niet te zeggen dat ik stilaan serieuze fronsrimpels krijg op mijn voorhoofd. Ik hou van de vertrouwdheid en de stijl van 'onze' Vlaamse patronenontwerpers en naai met veel plezier drie kasten vol van hun patronen, aangevuld met links en rechts wat eigen inbreng. Ik 'moest' natuurlijk niet meedoen met de challenge, maar hé, ik dacht dat het wel plezant kon zijn om mezelf eens uit te dagen.

557-02 Molly scoop 557-03 Molly scoop

Om mezelf te beschermen helpen, sorteerde ik een paar maand geleden wat stoffen uit de voorraad waarmee ik voor dochterlief aan de slag wou gaan. Kwestie van erg duidelijk te weten dat ik eigenlijk géén stof moet kopen voor haar - al helemaal niet omdat ik tegenwoordig flink moet puzzelen om uit een meter katoen nog iets naar haar zin te maken. Vanaf het moment dat de opdracht verscheen, wist ik al welke stoffen kanshebbers waren ;). Ik besloot voor dat 'buitenlands patroon' hetzelfde te doen en dook in mijn voorraad -digitale- patronen. Er bleken een aantal mooie patronen in aanmerking te komen, maar ik besloot nu eerst eens dat patroon te maken dat vorig jaar de hele zomer door mijn hoofd spookte.

557-04 Molly scoop 557-05 Molly scoop 557-06 Molly scoop

M  A  A  T  |  Na die eerst versie van Katrien werden er in ons Vlaamse bloglandje al heel wat versies gemaakt - altijd handig, kwestie van eerst eens bij te lezen of het wel helemaal goed zit met de maten ;). Ik las vanalles, maar dan ook echt vanalles en het ging alle kanten uit. Geen idee hoe het met jullie zit, maar ik word daar groen, geel en blauw tegelijk van, van een maattabel die niet als dusdanig kan doorgaan.
Dochterlief heeft een borstomtrek van 62cm, waarmee ze volgens de maattabel nog steeds in een 6j zou passen. Ik ben geen groot wonder in het 'maatpatronen zien op zicht' maar het leek mij sterk dat ik haar daar nog in zou kunnen wringen. Ik nam er een rondslingerend patroon bij, vergeleek daarmee en besloot toen maar eens zoals de 'grote mensen' te doen en het eens deftig uit te pluizen, dat mirakel van die maattabel. Daar waar een maattabel meestal uitgaat van je lichaamsafmetingen, staat er hier een tabel met afgewerkte maten als maattabel (maar dat staat er niet bij, tricky vind ik dat! Ik ben het erg zeker want ik mat keurig alles na op patroon #schaterlach). Nogal logisch dat de jurk niet past als je hiervan vertrekt. Bon... op basis van die nieuwe informatie maakte ik haar een jurk in maat 8j.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Het patroon bevat een lijfje en een rok in twee lengtes. Een maxi jurk voor deze leeftijd vind ik maar niets, dus het werd de 'korte' rimpelrok - de lengte 'kort' blijkt volgens Amerikaanse norm eerder zedig lang ;). Hoewel kraagjes niet zo vaak voorkomen in onze kleerkasten, knipte ik ze hier wel. Ik wou geen storende of fel contrasterende stof, dus maakte ik ze in dezelfde stof als de jurk. Om ze wat extra mee te geven, doorstikte ik ze met goudkleurig garen.
Ik kocht het patroon omdat ik - naast die prachtige rug - verliefd was op de plooitjes op het voorpand. Voor wie denkt 'plooitjes? Waar is mijn bril!?'... ze zijn er niet. Aangezien kraagjes hier meestal niet gemaakt worden, hou ik daar bij het kopen van de stof ook nooit rekening mee en had ik simpelweg niet genoeg stof. Ik puzzelde met resten om er toch iets van te maken maar gaf met wat spijt in het hart op. Reden om snel een extra exemplaar te maken, niet?

557-07 Molly scoop 557-08 Molly scoop 557-09 Molly scoop

Ondertussen ben ik aan mijn vierde Let's sti(c)k together deelname toe. In het begin van het jaar bedacht ik een aantal aandachtspunten, voor wie erin geïnteresseerd is zet ik even op een rij wat ik daar al mee deed;

  1. Laat je hoofd niet zot maken | Ik was goed bezig tot afgelopen maand waar ik weer net iets te veel naaihooi op mijn vork nam. Het lokte de gevleugelde woorden "je naait graag, zorg er nu toch eens voor dat je dat ook graag blijft doen" uit de mond van mijn teerbeminde. Ik hoop dus maar dat je me niets wil vragen, het antwoord is 'nee'. Allé, of misschien. Euh. Nee, uiteraard ;).
  2. Maak af en toe eens iets voor meneer Khadetjes | Die mens heeft natuurlijk niet bijster veel kleding vandoen... de Rocco sweatpants, die wordt hier echter véél en graag gedragen, daarvan maakte ik er nog twee (ongeblogde) exemplaren bij. Twee op zes, goed bezig dus.
  3. Blijf bij je regeltje | Haha, ik blijf het invullen, bank vooruit dus. Ik kocht dit jaar toch weer wat stof die ik misschien niet had moeten kopen - toch niet als ik kijk naar wat ik nog heb - maar het grootste stuk verwerkte ik quasi onmiddellijk.
  4. Exit planningskonijnmodux | De naaitijd was de afgelopen maanden niet bijster groot... ik weet wel ongeveer wat ik graag zou maken, maar ik word -voorlopig- niet onrustig omdat ik vanalles moet. Prima! Ik had wel twee naaiweekends waarvoor ik een en ander voorbereidde dat (nog) niet genaaid werd, dus misschien moet ik daar eerst eens werk van maken voor ik weer in ufo-modus ga ;)
  5. Neem afscheid | Mijn achterkleinkinderen zitten safe, er is nog steeds méér dan voldoende stof in voorraad om voor hen te naaien, maar ik rommelde al serieus wat op. Er verlieten heel wat meters het huis maar er is nog werk aan de winkel - als ik eens veel tijd heb gooi ik nog wat online.
  6. Ode aan de kolder in mijn kop | Er werden knopen doorgehakt, een zelfgetekend patroon kwam online. Ik tekende ondertussen nog twee dingen, wellicht floept dit jaar nog iets op jullie scherm :).

557-10 Molly scoop
| Patroon: Molly's scoop collar & pintuck top, dress & maxi van Simple Life Pattern Compagny | Stof: Poem petal lawn (Monaluna) |

#ls2gether ofwel Let's sti(c)k together is een initiatief van Flaflinko waarbij wie dat graag wil rond eenzelfde thema werkt.
Voor vandaag lieten we ons inspireren door 'lente', waarbij we met een buitenlands patroon moesten werken
en een leuk detail moesten toevoegen.





Stof in 2018: 7 in  -  50 uit  (16 gekocht&verwerkt - 10 verkocht - 0 gekregen)  - #1in7uit

54 opmerkingen:

  1. Een heel mooi lente jurkje! Ik moet deze aan mij voorbij gaan omdat er eventjes teveel moetjes waren en met het stralende weer van de laatste week ben ik blij dat ik voor minder moeten ging. Wat niet wilt zeggen dat ik dit geen top initiatief vind.
    In ieder geval ga ik je idee pikken om de stofjes die ik wil verwerken eens samen te leggen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gaf mijn naam pas op de dag voor de deadline, dat zegt op zich ook genoeg zeker ;). Ik wou er zeker van zijn dat het goed ging komen, want eigenlijk had ik niet de tijd voor een nieuw/ander project :).
      Stoffen bij elkaar leggen kan ik alleen maar aanraden - ik heb een kledingsstang in mijn naairuimte, alle lappen hangen over een kapstok zodat ik ze goed kan zien - en niet kan vergeten dat ik stof genoeg heb voor alle lente/zomerjurken die ik voor dochterlief kan maken. En het is schoon om op te kijken, dat ook.

      Verwijderen
  2. Weeral een pareltje! Wat betreft die aandachtspunten, zijn 1 en 6 niet een beetje in conflict met elkaar ? ;-) You rock girl !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In mijn hoofd niet eigenlijk :). Het ene is me zot laten maken door anderen, het laatste is af en toe ook durven geloven dat ik mijn zotte plannen ook mag/moet uitvoeren. Toen ik die dingen neerschreef, had ik dat badpakkenpatroon al zo'n vier maand getekend, het was zelfs al door een heel aantal mensen getest en ik naaide zelf al ontelbare versies. Maar ik bleef maar dubben of ik het online zou gooien, of ik dat gratis zou doen en ga zo maar door. Slaat dat ergens op?

      Verwijderen
    2. Dat slaat op absolute verregaande normale menselijkheid van de bovenste plank !

      Verwijderen
  3. Oh die vleugeltjes van je dochter ;-) maken de rug uitsnijding prachtig.Je hebt dat goed opgelost.Altijd leuk om hier te lezen,zeker op maandagmorgen.En je jurk en handtas ook op tijd af gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik haar vleugeltjes zag, dacht ik "dat kind moet beter beginnen eten"... maar dat zal de zeurende moeder in me zijn, vermoed ik. Ik ben in ieder geval blij dat deze jurk ein-de-lijk gemaakt werd - al denk ik dat ik er misschien wel nog een maak, het patroon past nu, dus dat zou me wel werk besparen.
      En ja, ik stond niet in mijn blootje; rok, top én handtas check

      Verwijderen
  4. Wat een fijne zomerjurk! En je lijstjes lees ik altijd graag, heerlijk, ha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Lijstjesgewijs was ik blij dat ik blijkbaar realistische dingen neergeschreven heb ;). Allé, of het grootste deel toch. Benieuwd in welke richting dat gaat evolueren.

      Verwijderen
  5. Fan! 1000 hartjes voor het ruggetje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan niet anders dan het volmondig met je eens zijn <3

      Verwijderen
  6. Van mij ma je blijven foeteren hoor! Zeker als er daardoor zo’n mooie jurken uitkomen. Deze is werkelijk prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee of mijn huisgenoten dat zo fijn gaan vinden ;). Maar ik onthou; kijk af en toe eens over de landsgrenzen.

      Verwijderen
  7. Reacties
    1. Dank je wel Miranda!
      Dit is zo een stofje waarvan ik écht niet meer weet waarom ik het ooit kocht omdat het eigenlijk helemaal niet mijn ding is. Maar het paste perfect binnen het kleurpalet dat ik koos voor deze lente/zomer, dochterlief staat er schoon mee én ik verwerkte een lap uit de voorraad. Win win noemen ze dat!

      Verwijderen
  8. Prachtige jurk!
    Mijn dochter is helemaal into speciale ruggetjes enz dus deze zou hier ook enorm in de smaak vallen.
    Af en toe moeten we eens goed uitgedaagd worden hé ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was in dat geval eerder een stamp onder mijn derrière, aangezien ik vorig jaar de hele tijd dacht 'die jurk moet ik maken'. Had ik nu geen uitdaging gehad, de kans zat erin dat de jurk nog niet gemaakt was ;).

      Verwijderen
  9. Ik zag al eerder jurkjes gemaakt met dit patroon en ja, die rug is geweldig. Maar amai, wat een gedoe om de juiste maat te vinden... afgewerkte maten, dat ben ik al tegengekomen naast de gewone maattabel (en dat kan dan eventueel handig zijn als je wilt weten of een patroon eerder los of aangesloten zit), maar enkel afgewerkte maten? Bizar.. Gelukkig is het helemaal goedgekomen en nu je al die moeite hebt gedaan kan je best nog een paar exemplaartjes tevoorschijn toveren ;)

    Veel succes met de regeltjes, het klinkt zo simpel maar een hoofd wordt zo snel op hol gebracht, nietwaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oooh ja, het hoofd gaat snel over tot galop x

      Ik ben ook vertrouwd met tabellen met afgewerkte maten, ik vind dat ook handig. Maar als er maar 1 tabel instaat, durf ik er eigenlijk op vertrouwen dat dat degene is waarmee je afmetingen gebruikt om de maat te vinden ;). Soit, blij dat ik dat mysterie oploste!

      Verwijderen
  10. Dat moet daar een gigantische stoffenkast zijn! Maar wat een pareltje weeral!
    Een Amerikaans patroon? Met die zwierrok en zo tussen de velden lijkt ze eerder weggelopen uit een boek van Jane Austen. Mister Darcy zou het wel weten denk ik dan ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mr Darcy zou Elizabeth wel eens erg meegaand kunnen vinden in vergelijking met het Khadetjeskind #schaterlach
      Of de voorraad gigantisch is, dat weet ik niet, aanzienlijk alvast wel :). Het goede eraan is dat ik beetje bij beetje 'het probleem' aanpak en tegen de tijd dat er kleinkinderen arriveren zit het volgens mij helemaal snor.

      Verwijderen
  11. Zo ontzettend mooi!!! <3 Die rug, de stof, de foto's echt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!

      --ik was zelf ook héél blij met de foto's, er zitten er een paar tussen die haar 'vangen' zoals ze is en met zo'n exemplaren ben ik altijd erg blij--

      Verwijderen
  12. Zo mooi! 't Is een model dat ik hier absoluut niet verkocht zou krijgen aan dochterlief, maar dat ik stiekem wel heel graag zie. Hoera voor die schop onder je kont en zo, en foeter nog maar een beetje, als dat betekent dat je zulke pareltjes aflevert :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukzak als ik ben, kom ik hier nog altijd weg met alles te maken waar IK zin in heb ;). Ik gooi af en toe wel eens wat dingen onder dochterlief haar neus, maar eigenlijk draagt zij zowat alles. Ik prijs mezelf gelukkig!

      Verwijderen
  13. Deze keer deed ik niet mee met de blogtour, maar wat een spijt heb ik daarvan, nu ik al dit moois zie passeren. Zeer geslaagd, dit jurkje!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze jurk is het criterium 'lente' in persoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh, ja! Groen, grijs en blauw en alle kleuren van de regenboog word ik van maattabellen of indicaties die alle kanten op gaan! (mijn eigen plan A liep onder andere daardoor in de mist).
    Ik vind het wél een heel erg geslaagde inzending!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Fijn om te lezen dat ik niet de enige met ergernissen ben ;). Ik weet wel dat 'meten weten is' maar meestal ben ik daar toch te lui voor en hoop ik dat de maattabel gewoon klopt.

      Verwijderen
  16. Mooi patroontje seg! En nu je dat toch al getekend hebt, is een tweede snel bijgemaakt, nee? :p

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, wellicht wel. Ik ben er alleen nog niet uit of ik wel twee dezelfde jurken in de kast wil hebben. Laat ons eerlijk zijn, voor deze jurk moet het wel net iets -veel- warmer zijn dan nu. Ik hou niet van jurken die in de kast blijven hangen...

      Verwijderen
  17. Mooi, eenvoud en detail gaan samen, prachtexemplaar! Oh, en de dochter ook: prachtexemplaar <3. Eenvoud en detail weet ik niet :-p

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      --en nee, eenvoud is het niet echt, denk ik ;)--

      Verwijderen
  18. Ik vind dat kraagske met die knoopjes er onder vanachter zo schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was wat sukkelen, om de 'juiste' knopen te vinden. Er zitten zoveel kleuren in de stof en toch had ik bijna niets in voorraad die net dat waren wat ik zocht. Het zag er lang uit dat het een jurk zonder knopen ging worden - eigenlijk zijn die de sluiting, maar ik stak in de zijnaad een blinde rits, om de jurk makkelijker te kunnen aan- en uit trekken - maar vijf min. voor ik foto's nam kreeg ik plots een ingeving #schaterlach.

      Verwijderen
  19. Wat een prachtig jurkje met mooie details. Zeer geslaagde invulling van de uitdaging.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. oh de stof en de kraag zijn zo mooi! en de rug! echt een fantastisch stuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De voorkant zoals die normaal zou moeten zijn is anders ook niet mis zunne ;). Maar ik beaam volmondig "aaaah, die rug"

      Verwijderen
  21. Heel mooi! Ik kende dit patroontje nog niet. vreselijk als de matentabellen niet kloppen of als je volgens de maattabel een 86-128 en 104 moet combineren op basis van de metingen... Gelukkig zie je van die struggle niets wanner het af is ;) Bravo!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gho, voor dochterlief (haha, dan zwijg ik maar in alle talen over mezelf vant ik val altijd in verschillende maten met een afwijkende hoogte) moet ik zowieso altijd combineren. Op zich stoort me dat niet, want ik heb graag dat het ook mooi past. Het is echter een ander vehaal als de maattabel zèlf niet klopt ;). Maar hé, het is af en we zwijgen erover #schaterlach

      Verwijderen
  22. oooooh perfecte match van stof en patroon en meisje... fantastisch resultaat gewoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. "Mijn achterkleinkinderen zitten safe": hi-la-risch!
    Die moet ik onthouden voor de volgende keer dat een pakje begroet wordt met "heb jij nog niet genoeg stof". Alhoewel, ik naaide een rokje voor mijn nichtje haar verjaardag en het kind was er blij mee. Dus misschien vormt zij nog een bedreiging voor de kleine meisjesvoorraad ...

    Ge zijt goed bezig met uw voornemens, vrouw!
    Maar ge moogt niet zo'n schone patronen in mijn vizier brengen.
    Dat is niet goed voor mijn goede voornemens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach Ik krijg die opmerking niet #meneerKhadetjesiseenflinkemens ;). Na dochterlief volgt er ook nog een petekind dat wat jonger is, dus de stofjes die voor dochterlief niet meer in aanmerking komen - hetzij door de print of door te krappe afmetingen - gaan naar haar. Maar zelfs dan, zelfs dan nog komt dat goed voor kleinkinderen vrees ik.

      Verwijderen
  24. Ik ben er nog nooit in geslaagd om mee te doen, er is altijd wel een excuus. Momenteel zijn dat een lentefeest - check! dankjewel voor je hulp! - en een schoolspektakel (ik heb helaas nog nooit het criterium 'naai eens een insect of twee' zien passeren bij ls2gether). ;-) Maar later als ik groot ben, wil ik toch echt eens meedoen, zeker als dat schone jurkjes zoals deze oplevert! Wat is ze weer mooi, die Hade van jou!
    En verder lees ik weer veel herkenbare dingen, al moet ik zeggen dat het naaien van insectenkostuums voor de school, die dus niets mogen kosten, een goede manier is om wat van je voorraad op te werken (genoeg fleece hier om een hele sprinkhanenplaag te naaien).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het wrong hier ook wat. Maar toen ik de criteria voor de volgende zag, wist ik al dat ik dan zeker niet ging meedoen, dus stak ik een tandje bij om deze jurk toch nog af te krijgen. ben ik ook blij mee, want ik vind het patroontje o zo mooi!

      Strak van je, dat naaien voor het schoolspektakel. Ik ben een bar bar bar slechte moeder, want zo'n dingen, het spijt me, daar kan ik me echt niet voor engageren. Ik naai graag, maar als ik dat in grote hoeveelheden moet doen, dan is de fun er voor mij snel af. Gelukkig zijn er hier op school ook niet zoveel van die dingen, dus hoef ik me wat dat betreft ook niet schuldig te voelen ;).
      --haha, insectenkostuums in katoen naaien, noooooooo way vrouw, no way. Fleece heb ik hier gelukkig niet in voorraad!--

      Verwijderen
    2. Gelukkig mag ik me over enkele hoofdrolspelers ontfermen: 1 sprinkhaan en 1 zijderups, want ik gruwel van bandwerk en dit kost al meer dan genoeg tijd. Die kast vol fleece dateert uit mijn kraamcadeautjesperiode (en toen moest dat precies nog niet ademen, mocht dat gewoon een Ikea-dekentje zijn). ;-)
      Als ik me niet meer zou engageren de volgende keer, dan ligt dat vooral aan - ahum - mijn medenaaisters: veel toffe mama's, maar een paar hebben mij al serieus op de kast gejaagd. :-(

      Verwijderen
  25. en met zo'n patroontje ziet ze er plots als een klein dametje uit :) heel mooi! Deze LS2G uitdaging liet ik aan me voorbij varen, ook van niet te veel moetjes plannen enzo ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met een communicant in huis begrijp ik dat maar al te goed, groot gelijk dat je niet aansloot!

      Verwijderen
  26. Zucht! ☺ Zegt dat genoeg? Ik ben eigenlijk blij dat je stof te weinig had voor plooikes. Het is perfect zo. Wat ik me afvraag? Wie strijkt er bij jullie? 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gij lieverd toch <3!

      Ik strijk thuis! Maar niet vaak en niet zoveel eigenlijk :). Als het uit de wasmachine komt, goed uitslaan en mooi ophangen scheelt veel werk, vind ik. Dan is het er gewoon van ver nog eens overgaan. Rimpelrokken/jurken strijken snel, het is maar als er veel plooien zijn dat het wat minder snel gaat (ik strijk misschien een keer op twee weken, een dik uur. That's it).

      Verwijderen
    2. Allé dat valt dan heel erg goed mee! Ik had het me anders voorgesteld met al die katoenen kleedjes en wijde rokken. Het juiste stofke kiezen doet veel natuurlijk! :-)

      Verwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.